Gå till innehåll

Åsikt om skiljevägg till intern sump.


phbubbla

Rekommenderade inlägg

Jag ska bygga en uppgradering och har en förundran om skiljeväggen jag tänker placera i karet.

Karet är ett standard 375, 150x50x50.

Jag tänkte mig sätta en skiljevägg med avrinningskam från mitten i bakre glaset till ena främre hörnet, mest för att få en större visningsdel.

Någon som testat det och har åsikter om det?

Behöver väggen vara extra tjock, pga att den sträcker sig en lång väg? (12mm hade jag tänkt köra)

Finns det risk att detrius samlas lättare i främre hörnet och bör avväpnas med en riktad streampump?

Bifogar bild.

post-5974-14468922355249_thumb.jpg

Mvh

Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sneddad avskiljningsvägg precis som du planerar. Fast jag har inte låtit min gå fram ända till kanten, utan jag lät ca 10 cm skilja kanten från framrutan. Jag är nöjd med det valet för då kan sanden ligga där och det ser bättre ut... i mina ögon :-) Jag tror det kan se lite onaturligt ut annars, men det är bara vad jag tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får testa min lösning först, blir det som du säger så är det snabbt ändrat.

Borde kanske tillägga att resterande glas kommer bli täckta av något slags bakgrund. Möjligtvis egen variant med lite ardex45 och konstnärliga händer. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två hörnen där glaset limmas på höjden, där kommer du inte att kunna placera någon teknik i sumpdelen, eller någon sten/korall på visningsdelen, dvs det är plats i karet som kommer gå till spillo.

Vill du ha mer plats av framglaset som visning så välj en vinkel istället, som du sätter en bit in på framsidan och en bit längre till höger på bakrutan.

En snabb skiss : post-1377-14468922355663_thumb.jpg

Sätter du kammen på den sidan som går in mot bakrutan och utblåset på den sidan som går mot framrutan så får du en naturlig cirkulation i karet den vägen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Laggeman. Det kan se något mer estetiskt ut oxo. Iom jag kommer köra min vanliga belastningssetup, "eco-mjukis-kar". så är det rätt tekniksnålt. Skummare, biobollar/"chaeto-caulerpa-refug", retur är det som ska sitta i sumpen. Men det kan nog få plats i din skiss. Vi får se, det är inte start förrens om några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...