Gå till innehåll

Hur länge skall ljuset vara på?


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Jag har fått göra en liten nödlösning och har en maxspect 160W över ett 60Liters kar. I karet har jag lite knappar, 2 musslor och 2 anemoner. Jag funderar lite på hur länge ljuset skall vara på nu när det är så starkt.

(jag skall byta till en maxspect 60W så fort lönen kommer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ha alla 3 grupperna på. kör bara en. Jag kör en 160w cree åver ett 100liters. och den lampan är ca:5-8cm från ytan. har massa ricordeor florida på botten som växer. Har för mig jag kör fullt 7-8 timmar men lyser 10timmar allt som allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som spelar roll egentligen är hur nära du har den till vattenytan, bara för att ta ett exempel tänk att karet är 40x40x40, skulle du ha lampan över ett 60 liters kar med dessa mått tänker man spontant att det är väldigt mycket ljus till karet.

Ttänk dig nu att vi breddar karet 20cm på längen och bredden så karet blir 80x80x40 (totalt 250liter) men vi lämnar kvar lamparn precis var den var tidigare.

Ljuset är precis lika intensivt över området i mitten av karet som den var tidigare i 40x40x40 karet, den enda skillnaden är att man utnyttjar det som spiller etc.

Det enda du behöver oroa dig för är tempratur men då det är led tror jag inte det spelar roll.

Som jag sa till dig tidigare, 160W på det karet är helt overkill, men det är inte skadligt. Hade det varit en MH hade det varit en annan sak just pga temperaturen men det enda man någonsin behöver bry sig om när man pratar belysning är djupet och minns jag rätt var ditt kar en hexagon så har den nog hyffsat djup. (sålänge du inte är nere på en 30cms djup är det lungt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...