Gå till innehåll

Mitt RSM 250 blir smuttsigt på en dag =(


Neostar

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det.

Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte.

HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det smutspartiklar som far runt, och inte små luftbubblor?

Vad händer om du stänger av skummaren i en timme?

Har du kollat så inte returpumpen drar med sig luft? Jag vet inte hur 250-modellen är konstruerad, men det brukar vara vanliga frågor är det gäller 130-modellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det är smuts? Små luftbubblor kan likna partiklar och har lurat mer erfarna än du. Testa att stänga av skummaren som Laggeman säger. Har svårt att förstå hur du skall få fullt med partiklar i ett akvarium som gått 1 månad om du inte har för fint grus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte luftbubblor det är skit från sanden maten och bajs från fiskarna, känns som det inte åker in i filtrena. Sjukt jobbigt är det.

Funderar på att köpa en extern pumpstation som jag kan ställa i skåpet, så jävla illa är det.

Lagt ner nästan 40.000 kr på allt och inte får man det bra =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt säker på att det är från sanden, maten och bajs? Det låter lite märkligt. Har du dubbelkollat salthalten? Om du har väldigt hög salthalt och/eller höga värden av Mg/Ca så kan det se ut som att det 'snöar' i akvariet. Jag använder en Powerhead med en klocka och lite vadd i för att hålla mitt vatten fritt från skräp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, du svarade inte om du använde filterna eller inte.

om du använder dom så måste man rengöra dom

en gång i månaden.har du möjlighet att ta några

foton på sumpen så skulle det underlätta.

även utblås och ytavriningen.

vattennivån skall vara ungefär vid fjärde skal-

strecket uppifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja RSM har sump men inte under karet utan det är facket bakom som är sumpen. Ta ett foto på ditt smutsiga akvarium så kanske vi kan hjälpa dig. Jag har haft akvarium i 30 år och salt sammanlagt i 10 år och jag har svårt att skilja på mikrobubblor och "smuts" och måste själv stänga av allt som kan ge mikrobubblor för att konstatera vad det är.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...