Raven Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 Hej, ska odla amanoräkor och larverna behöver salt för att överleva, råder lite delade meningar om hur mycket salt som behövs, en del odlare säger bräckt vatten andra att de får bättre avkastning med saltvatten och tänkte testa med saltvatten första gången och undrar om nån kan säga mig hur många gram havssalt det ska va per 10L vatten för att motsvara salthalten i havet runt japan, korea och taiwan?Mvh Raven Citera
Maglofster Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 350-360 gram. Köp något billigt salt för marina akvarium, du behöver nog inte ett "finsalt" för revakvarium. Citera
Raven Postat 26 juli 2011 Författare Postat 26 juli 2011 du behöver nog inte ett "finsalt" för revakvarium.Är "matlagningsalt" jag köpt Citera
stigigemla Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 Det är risk att det är jodberikat. För mycket jod är giftigt för räkor. Citera
Raven Postat 27 juli 2011 Författare Postat 27 juli 2011 Valde den förpackningen som inte hade nån information om extra jod tillsatt. Citera
Lasse Postat 27 juli 2011 Postat 27 juli 2011 Då vissa av dessa organismer har ett behov av kalcium (och en viss nivå så tror jag nog att du istället skall köpa en liten förpackning revsalt. Jag är inte säker vad gäller amanoräkor men jag vet av erfarehet förr i tiden att exempelvis kläckningsprocenten på artemianupilier blir betydligt större med saltvattenssalt än med vanligt havssalt.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.