Gå till innehåll

Vad innehåller kommersiella medel mot Aiptasia/glasrosor?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Som många redan erfarit så är min slutsats att glasrosorna återhämtar sig några dagar efter behandlingen med Aiptasia-X. Jag kan naturligtvis inte svära på att någon inte har dött men majoriteten har återbildats. Jag har en rad som sitter längst ned på framrutan - alla fem är tillbaka nu igen efter behadlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Efter en dag med injektioner av natriumhydroxid i glasanemoner så kände jag inspiration kolla patenten för de (inte så effektiva) kommersiella medlen.

Jag lägger till ett nedskalat recept från ett patent av uppfinnaren Sharon Ram (Red Sea), se trådstart för länk till patentet.

Aiptasia-dödare enligt patent från Red Sea, kanske motsvarar det Aiptasia-X?

Lös 10 g CaCl2 i 20 ml vatten

Lös 0,2 g MgSO4 i 2 ml vatten och blanda ned i kalciumkloridlösningen under omrörning.

Lös 2,4 g NaOH i 10 ml vatten och blanda ned i kalciumkloridlösningen under omrörning.

Smält 0,30 g agar i 10 ml kokande vatten och blanda varm ned i kalciumkloridlösningen under omrörning.

Fyll på vatten till 100 ml. Rör i 1 timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ar provat en massa varianter att blanda agar-agar med calciumhydroxid - alla klumpar sig, men det spelar ingen roll eftersom det inte fungerar i a f.

Det är väl min erfarenhet av alla dessa aptasia-dödande preparat fungerar för dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstikgt med tanke på att det skall vara så enligt receptet.

Hur blir bladningen ifall du kör utan agar i?

Det blir ju som en kalklösning, dvs kalken sedimenterar efter ett tag. Kanske är det mitt försök att skala ner receptet som inte fungerar så bra pga att temperaturen faller för snabbt i små volymer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...