Gå till innehåll

Hjälp med flödet på vattnet.


turboadde

Rekommenderade inlägg

Jag skulle behöva lite tips och ideer om hur jag ska gör med flödet i min burk. just nu har jag en squid som växlar flödet och så 2 rör ner på varje sida av ytavrinningen (20 stora) med 1 90graders böj längst ner på varje. men jag tycker strålen blir för stark och skulle vilja ha bredare flöde. Har sjöhästar där i. Det jag funderat på e rör ner med massa hål i som det strilar ut från. Men som sagt alla tips och ideer e välkomna. Dom ska va enkla och funka med den teknik jag har. Så det är själva utblåsen kan man väll säga som ska ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stig. Ska pröva det så fort jag kommer in till till stockholm och kan köpa T.korsningar och ny avrinningskam då rören går igenom den.

Inga andra som har några tips med så man har lite att experimentera med?

Det jag vill e ju att öka vatten flödet upp så det blir mer fart på ytavrinningen men inte så koncentrerade strålar ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha mer vatten upp men inte så starka strålar är nog det enda att antingen som stig sa att sätta ett T i utblåset eller att du ökar dimensionen på röret upp sissta 30cm typ så du får en mjukare stråle upp till karet. Har du ett 20mm rör så blir ju trycket rätt mkt stärkare än om du har ett 32mm rör med samma flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din strilidée är nog den bästa. Dra strilröret runt hela karet så får du lite turbulent vatten och låt ett strilrör gå vertikalt så får du rörelse på hela vattenpaketet.

MVH Lasse

Det fungerar bra en sådan lösning. Har det i sötvattnet hemma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha. Det lät inte som någon dum ide. ska börja bygga på det ikväll. är det bäst att ha de på ytan eller på botten? tips på ungefär hur stora och hur tätt man borde sätta hålen? Det är bara 100l akvarie på 50x50cm. och en aquabee 2000/1 som returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...