patrikk Postat 30 juli 2011 Postat 30 juli 2011 Någon som har testat Mr.Clean Magic Eraser för att rengöra akvariet? Läste om det att det ska vara väldigt bra tydligen! Citera
knabbuziak Postat 1 augusti 2011 Postat 1 augusti 2011 vad innehåller produkten? generellt så vill man väl inte ha kemikalier i närheten av karet. har läst trådar om folk som sett hela kar dö för att de varit där med fönsterputs till rutorna. Citera
patrikk Postat 1 augusti 2011 Författare Postat 1 augusti 2011 enligt vad jag har läst mig till så innehåller den inte några kemikalier det är själva svampen som har de rengörande egenskaperna pga sin struktur om det e visuell eller molekyl det vet jag inte men du kan läsa mer om det här http://home.howstuffworks.com/magic-eraser1.htm materialet heter "Melamine Foam" Citera
Vandal Postat 1 augusti 2011 Postat 1 augusti 2011 har funkat bra på både in- och utsidan av karet för mig.... köpte den på willys under ett annat namn och ett mer fördelaktigt pris... väldigt bra på att få bort fläckar av bryopsis från rutor, men förstörs av kalkalger... Citera
patrikk Postat 1 augusti 2011 Författare Postat 1 augusti 2011 har funkat bra på både in- och utsidan av karet för mig.... köpte den på willys under ett annat namn och ett mer fördelaktigt pris... väldigt bra på att få bort fläckar av bryopsis från rutor, men förstörs av kalkalger...Vad heter den på willys ? det finns en extra strong magic eraser, vet du om även den varianten fanns ? Citera
Vandal Postat 1 augusti 2011 Postat 1 augusti 2011 tror den hette suddsvamp... fanns bland städutrustningen... ingen aning om det finns en extrastrong där... Citera
Kjelle Postat 1 augusti 2011 Postat 1 augusti 2011 För att göra rent ett tomt akvarium och ev. pumpar från kalkalger skall du använda antingen citronsyra eller ättika.Då behöver du aldrig vara orolig för att ev. rester skall krångla till framtiden för din saltvattenshobby.Jag tycker citronsyran fungerar bäst och snabbast, fyll akvariet med vatten och blanda ner citronsyra (c.a 1 msk/10 liter vatten).Efter ett dygn kommer alla ev. kalkalger vara borta. Citera
Vandal Postat 1 augusti 2011 Postat 1 augusti 2011 även avkalkning för kaffemaskiner funkar... i med en rejäl dos och skrapa rent med en isskrapa när det verkat ett dygn... Citera
-=Mr_B=- Postat 2 augusti 2011 Postat 2 augusti 2011 Kalkalger har jag alltid tagit (i tomma kar) med bara varmvatten, och rakblad.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.