Gå till innehåll

Letar efter liten kirurg.


Jonas Am

Rekommenderade inlägg

Det känns som att de flesta ställen på nätet verkar avråda starkt från att ha med nigricans dock? Du har ju beviserligen inte haft några problem med din dock. Men är det ryktet bara en skröna eller ligger det något bakom det? Den är ju liten och trevlig annars.

Men är inte 320L lite litet för två kirurger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga en nigricans i 320 liter är inte värre än att lägga en hepatus i 3000 liter i min mening. Nigricans är väldigt trevlig att titta på och simmar lugnt omkring. Det kan inte sägas om så många andra kirurger.

Min Nigricans köptes då det redan fanns en Leucosternon i karet och jag kan säga att de första 2 månaderna nästan exakt på dagen fick nigricansen bo i ett hörn i karet där den fick va i fred.

När leucosternonen väl accepterade honom var han nästan död men nu är de bästa polarna.

jo en är en lugn kirurg och det är Naso lithuratus...... synd den blir stor som en "gädda" bara.

jag tror att man behöver hålla sina fiskar hyfsat feta eller välmatade kan man säga med då jag tror de blir lugnare av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga en nigricans i 320 liter är inte värre än att lägga en hepatus i 3000 liter i min mening.

Håller med men frågan är om aggressionen inte blir svår att handskas med? Vet inte om jag skulle rekommendera det (din fick ett hörn av 800l), vet inte hur stort hörn en andra kirurg skulle få i ett 320l.

Så om du (Jonas) provar var bered på att lämna tillbaka fisken om det inte funkar.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga en nigricans i 320 liter är inte värre än att lägga en hepatus i 3000 liter i min mening.

jag tror att man behöver hålla sina fiskar hyfsat feta eller välmatade kan man säga med då jag tror de blir lugnare av det.

Jag håller inte med dig om detta, det är som att påstå att bara för att tigern på zoo är tjock o fet så går det bra att ha den på 50kvm.

Självklart går det att ha kirurger i små kar, men det är fiskar som normalt sett har väldigt stora ytor att röra sig på då de är konstant på "jakt" efter mat (i naturen).

Skaffar man en kirurg, eller flera, så får man vara beredd på att en dag behöva göra sig av med dem, då är et kanske bättre att välja en annan fisk så man kan behålla dem längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med men frågan är om aggressionen inte blir svår att handskas med? Vet inte om jag skulle rekommendera det (din fick ett hörn av 800l), vet inte hur stort hörn en andra kirurg skulle få i ett 320l.

Så om du (Jonas) provar var bered på att lämna tillbaka fisken om det inte funkar.

//Danielj

Nu hör ju till ochså att det var min Acanthurus leucosternon som piskade på min nigricans. De har samma släkte.

Jag hade även en zebrazoma flavescense men den brydde sig inte det minsta över nigricansen.

Jag gav bar ett exempel på en liten kirurg som växer väldigt långsamt vilket gör att tiden den kan gå i ett kar på 320 liter kan vara 4-5 år eller tom ännu längre.

köper man en valiferum , naso eller hepatus tex så kan man inte räkna med att ha den mer än max 2 år då den på den tiden kommer vara för stor och bli enerverande störig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...