Gå till innehåll

AkwaLux, AkvaStabil,Aquael?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Skall inhandla ett nytt akvarium och har förberett allting med försäkringar och dylikt så att inget skall kunna uppstå eller bli fel vid eventuella olyckor.

Men ändå vilket av följande akvarium skulle ni rekommendera som säkrar och bättre konstruerade om ni fick reflektera över era egna och kompisars köp.

AkwaLux

Akvastabil

Aquael

Väg gärna in saker som hur bra silikonade akvarierna har varit, service ifrån företagen vid eventuella fel, möblerna till akvarierna och liknande faktorer som kan påverka ett beslut.

Då jag måste köpa det billigaste jag hittar, fattig student, så får det bli något utav ovanstående eller något ännu billigare om det finns.

Trots detta villman vill ju vara säker på att akvariet inte springer läck första kvarten i den nya lägenheten och just därför gnager det på nerverna att man snålar och köper ett billigt akvarium.

Är billiga akvarium generellt sämre än "märkesakavarierna", om det nu finns sådana smiley2.gif., eller är det bara bullcrap?

Tacksam för svar innan man bestämmer sig för att göra en miss.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena , detta har varigt uppe innan och det verkar inte som om alla delar min åsikt.

Men jag tycker absolut inte det är nått fel med mitt aquael.

Aquael har över 400 anställda så det är inte nått polskt företag i nån skumm källare smiley1.gif

dom andra märkena vet jag inget om och har aldrig hafft nått.

Mvh Mikael

ps. snacka idag med min handlare ang olika akverien och han har inte fått tillbaka ett ända aquael på 2år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter suveränt.

Vet du den ungefärliga prisskillnaden mellan ett 576 liters akvalux och ett aquael? Hittar inte att aquael har 576 liters akvarium nämligen.

AkwaLux ärdet någon som vet något om det?

Det är nämligen de 2 märken som ligger närmast till hands.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lite olika burkar o dom som du nämer är det inget fel på, de funkar alldeles utmärkt. Jag har däremot sett riktigt dåliga burkar från diverse akvariehandlare som limmar själva. Det är bara skitsnack att dessa "importerade" burkar skulle vara så dåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde själv ett hörnakvarium från Aqwalux.

Tyckte det var grymt bra finnish på det hela. Enda man tyckte var lite kasst var den bänk som man köpte till. Denna var byggd utav spånskiva

Byggde en själv senare då jag tyckte att den gav vika i kanterna och att bänken var lite liten för att få plats med sump under

Kontaktade Simmontorp och de skickade upp en ny bottenskiva till bänken

Snygga limmningar..

Hörnakvariet var ju med välvd framruta så lite krux att få till en snygg huv oxså men löste det med att bygga den i aluminiumplåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter superbra att folk tycker om akwalux. Det är nämligen det som ligger närmast till hands efter som min handlare sa att det var det märket som han vanligtvis tog in.

Men det där med bänken fattade jag inte riktigt.

Är den inte tillräckligt bra till akvariet? Är det med skåp eller hyllor? Kan man få bänk utan varken skåp eller hyllor? Eller det kanske är standard att man får något utav det?

Någon handlare sa också att de skulle sluta att tillverka akwalux och det gjorde att de kanske var slut på lagret. Kan det stämma?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror bara att dom har en modell av bänk till sina akvarie.

och jag har för mig att det är 2 små skåp med vägg imellan på 120cm+ långa kar.

dom är inte alls bra om man ska ha sump.

det blir alltid bättre att bygga själv så man fårplats med allt skit man har smiley37.gif

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akwalux 960 liters och är mycket nöjd, snyggt limmat och snyggt slipat. Bänken är däremot skit enligt min mening. Inte för att jag använt den(det vågar jag inte) men den ser inte speciellt hållbar ut. Du kan se hur min bänk ser ut om du kollar in min tråd "metcrue bilder..." i avdelningen bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som är nöjd med bänken?

Bryr mig inte om plats till sump eller så men den skall hålla för akvariet utan att braka ihop.

Har en bänk i rostfritt stål som jag har haft till mitt gamla akvarium men den har ju inga luckor eller skåp så man glor rakt in samt att den är lite för liten. Det nya akvariet kommer att vara 160 långt mitt nuvarande är 150.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag inte vill använda min bänk är att mitt golv är otroligt skevt och bubbligt. Bänken har runt 15 fötter som fördelar trycket över golvet men när det är så skevt som mitt är så blir det svårt att få det riktigt. Är golvet plant så skulle jag inte tveka med en sådan bänk, den är ju himmla snygg om man får säga det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan ja bänken jag hadde var snygg å så men efter ett tag så tyckte jag att själva toppen på bänken. Skivan "vek" sig i kanterna var rädd att allt skulle spricka kanske en synvilla å så men kändes bättre att byta än att ligga å grubbla över detta.

Karet jag hadde var ju ett hörnakvarium med välvdframruta.

Men klart ändå varför skulle de riskera att sälja en bänk som ej håller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer det någon med förmaningar nu blir jag lessen.

Har precis avslutat ett samtal med min leverantör och han förklarade dealen.

Akwalux har blivit uppköpta av aquael så deras akvarium kommer att sluta att tillverkas. De få akvarium som finns kvar i lager skall säljas av och sedan "no more"

Därför tog jag tillfället i akt och beställde 1 st576 liter + möbel samt en aqua medic turboflotor 1000 multi att hänga på sidan.

Bra eller Dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror definitivt att det kommer att hålla bara man får det att stå rakt. Sedan kan det ju vara så att "fanèren"(stavning) som är runt skivorna på bänken kan släppa och det ser snett ut. Så har det blivit på ett litet kar jag hadde en gång, med det var ju ingen fara. 576 liter, vad har du för mått på det karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxå haft ett AkwaLux hörnakvarium med tillhörande möbel. Tyckte om akvariet. Skåpet var lite trångt och laminaten släppte något från spånskivans kantdå det runnit lite vatten från akvariet (fiskar som skvätter). Men bänken var stabil och kommer klart att hålla.

Mvh

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju inte kul med laminerat trä pga så fort det kommer vatten så reser sig träet lite och då ser det inte snyggt ut.

Men jag tror absolut inte det är nått fel att använda den bänken om man inte ska ha sump.

Den är nog noga uträknad för den vikten.

Har själv hafft ett MP dock inte så stort men med samma fannerade spånskivor och jag va inte värst imponerad av konstruktionen till en början. men det höll hur bra som helst!

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...