Dellan1980 Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 vad kan man göra med dessa har snart halva min 230 liters tank full av dessa ? går dom att ta bort på nått sätt utan att döda alla mvh Dennis Citera
Ricke Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Bara o ta bort får du bara loss en bit så brukar man kunna försiktigt dra loss en hel matta från sten eller glas.Se till att du får tai det lila sklettet bara. är en tålig korall så de överlever det mesta. Citera
Wiking Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Det där är stjärnpolyper om inte jag tar fel? En fjärillsfisk skulle råda bot på problemet men risken är stor att han till slut har betat ner hela beståndet. Jag skulle vilja ha en liten sten med sådana, men du bor lite väl långt bort:) Citera
Dellan1980 Postat 5 augusti 2011 Författare Postat 5 augusti 2011 skulle kunna skicka om det behövs den verkar ju tydligen vara super tålig då jag inte blir av med den ! vill ju bara ha en liten sten i mitten men fan ibland så sprider dom sig Citera
Dellan1980 Postat 5 augusti 2011 Författare Postat 5 augusti 2011 får gärna betala lite för stenarna med :S Mvh Dennis =) Citera
Dellan1980 Postat 5 augusti 2011 Författare Postat 5 augusti 2011 tänker inte skicka nånting då detta är olagligt Citera
Laggeman Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 tänker inte skicka nånting då detta är olagligtKälla till detta påstående? Citera
phbubbla Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Detta gäller bara Postens Allmänna villkor. Vet ej vad andra fraktbolag säger.8.2 Förbjudet innehållFöljande innehåll får inte sändas med Posten om det inte särskilt tilllåtsi tjänstevillkoren:• Dyrbart innehåll, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i varmans hand gällande värdepapper.• Gods som kräver kyla eller värme utöver normal transporthantering.• Levande djur med undantag för bananflugor, bin, blodiglar och silkesmaskar.• Skjutvapen.• Biologiska ämnen som är smittförande samt diagnostiska proversom inte är förpackade enligt IATA:s förpackningsinstruktioner. Närmareupplysningar om biologiska ämnen och förpackningar lämnasav Posten Kundtjänst eller av Smittskyddsinstitutet, 171 82 Solna,08-457 23 00, www.smittskyddsinstitutet.se. Citera
Lasse Postat 5 augusti 2011 Postat 5 augusti 2011 Att transportera lägre djur är inte förbjudet eller reglerat i lag. Endast ryggradsdjur är reglerat.Sedan kan olika transportföretag ha andra regler.MVH Lasse Citera
Dellan1980 Postat 8 augusti 2011 Författare Postat 8 augusti 2011 klassas inte koraller som utrotningshotade djur ? Mvh dennis Citera
NiXoN Postat 8 augusti 2011 Postat 8 augusti 2011 Nej, det vore lite väl svepande och missvisande att göra en sådan klassning då det är deras levnadsmiljö som håller på o gå under.Det finns dock arter som är skyddade då dom är speciellt utsatta men det handlar oftast om stenkoraller(revbyggande arter).Man kan handla koraller och fisk över nätet i EU så det är nog lungt för dig att skicka runt lite småbitar om du känner för det //NiXoN Citera
Dellan1980 Postat 8 augusti 2011 Författare Postat 8 augusti 2011 ok då får jag lita på eran expertis ! då kan jag nog skicka lite till dom som behöver och vill ha denna aggresiva och väldigt tåliga korall som gillar att sprida sig Pm ett pris för frakt och en bit av stenen så kanske jag kan skicka dom Citera
Lasse Postat 8 augusti 2011 Postat 8 augusti 2011 Regler och lagar för frakt är en sak och de lagar som reglerar hur man som som bolag transporterar djur gäller bara för ryggradsdjur. Koraller finns inget krav om tillstånd för transport men däremot för fiskar. Om man alltså som företag transporterar - som privatperson kan man själv transportera sina djur som då räknas som sällskapsdjur utan större besvär om det gäller fiskar åtminstone.CITES däremot gäller handeln med listade djur och där finns det regler. Den aktuella korallen Pachyclavularia violacea är en mjukkorall och är inte listad, däremot kan stenen (om den har sitt ursprung från kalkbyggande koraller) vara belagd med restriktioner som att ursprunget skall kunnas visas.MVH Lasse Citera
Dellan1980 Postat 8 augusti 2011 Författare Postat 8 augusti 2011 ok nej jag har bara odlad sten i mitt akvarium så den borde nog vara fin för frakt Citera
Bygert Postat 8 augusti 2011 Postat 8 augusti 2011 Olagligt är det att skicka ryggradsdjur med transportörer som inte har nödvändiga tillstånd. Eftersom det är ovanligt med att transportfirmor har tillstånd så är det alltså svårt att skicka fisk.Ryggradslösa djur som koraller gäller inte de reglerna för men transportföretagen kan ha egna regler. Det har posten, de vill inte, med några undantag, ta emot levande djur. Tar andra företag t ex bussgods emot ryggradslösa djur så finns det inget olagligt i det så länge djuren transporteras på ett rimligt sätt.Många koraller är B-listade men det innebär inga problem för transporter. A-listade djur kan det däremot finnas regler som krånglar till transporter för. Citera
Ricke Postat 8 augusti 2011 Postat 8 augusti 2011 Om du kan få loss bitar utan sten så kostar det ju inte mer än 6kr att skicka en liten zippåse i ett kuvert med minimalt med vatten i borde funka fint. Citera
Bygert Postat 8 augusti 2011 Postat 8 augusti 2011 När det gäller transport av fiskar som man äger (alltså även nyss köpt) så är det normalt oproblematiskt så länge man inte kör iväg dem för att sälja dem och så länge man har dem i samma utrymme som man åker i själv. Andra varianter, t ex fiskar som skall säljas eller fiskar som åker i bagageluckan kan ställa till allt möjligt elände. Citera
Dellan1980 Postat 8 augusti 2011 Författare Postat 8 augusti 2011 dessa sitter ganska hårt på stenarna dom kan tydligen växa ibland med spalt men det har inte mina gjort :S galna :S Citera
Ricke Postat 8 augusti 2011 Postat 8 augusti 2011 Bara o ta ett rakblad o snitta lite kirurgiskt, har gjort så själv flertal ggr. Citera
Dellan1980 Postat 8 augusti 2011 Författare Postat 8 augusti 2011 aha ok trevligt då ska jag testa det ikväll när jag kommer hem kan ju alltid flytta till mitt lilla akvarium med för dom er snygga ut när dom slår ut Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.