Gå till innehåll

Dålig tillväxt Acropora millepora


Claes_A

Rekommenderade inlägg

I jämförelse med andra Acropora jag har växer min A. millepora väldigt långsamt. Är A. millepora generellt sett långsamväxande eller är det som jag tror - att den saknar något?

Vad skiljer i så fall A. millepora från andra Acropora; vad har den för speciella krav? Och alla de där tentaklerna som den har ute hela tiden, vad försöker den fånga (som jag kanske har för lite av)?

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När köpte du denna?

Det är en ganska svår korall som "står" still under lång tid innan den ens visar lite tillväxt. Väldigt känslig för låg ljus och vattenström och dör lätt om den stressas med att flytta runt den.

Men överlag så är det bra vattenkvalite och såklart lite godis som vattenbyten och lite tillsatser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fixat bild på begäran (tur att jag fixade med akvariet idag och skrapade rutan):

post-2082-14468922593557_thumb.jpg

Jag minns inte exakt när jag skaffade denna [EDIT: 2010-11-13 köptes den enligt notering i min egen tråd]. Det som har slagit mig är mest hur långsamt den verkar växa jämfört med andra acroporider jag har. Den hade dessutom en tuff period när mitt kar blev lite väl väl näringssvält under senvintern - topparna nästan vitnade och lite vävnad dog vid den del som kryper längs stenen. Men inget fatalt nu verkar den växa igen - långsamt.

(Tycker dessutom den är lite trist i färgen - varför köpte jag en brunlila korall??? :) )

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en ganska svår korall som "står" still under lång tid innan den ens visar lite tillväxt. Väldigt känslig för låg ljus och vattenström och dör lätt om den stressas med att flytta runt den.

Låter nästan som att jag ska vara glad för att den lever... :)

När den väl trivs, har du någon uppfattning om dess tillväxthastighet då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst mig till så ska de flesta Milleporor vara hyffsat snabbväxande. Jag har fyra olika fraggar, en blå, en gul, en rosa och en grön. Det har inte hänt så mycket sedan jag skaffade dom, den gula är den som växt mest, någon cm per månad. Extremt viktigt med ordentligt med ljus och ordentlig rörelse på vattnet. Vad jag har läst så uppskattar dom också tillskott i form av phyto och zooplankton, typ reefpearls och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mina milleporor växer väldans bra när dom hamnar på rätt plats, jag flyttade en som inte vuxit alls och fick igång en rejäl växt spurt.

Mer flöde och ljus var nog den huvudsakliga skillnaden, det är nog en rätt snabbväxande acro när den gillar läget.

Dom blåa verkar lite kräsnare och segare hemma hos mig men det är bara en känsla...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, kan vara så enkelt som ljus och flöde?!

Ljus kan jag inte gör mycket åt, den står rakt under en spotfokuserad Cree XR-E. Ljuset blir inte starkare än så i det här karet.

Flödet kan nog kritiseras. Ingen av de tre streamersen kommer riktigt åt platsen där den står. Kanske hade jag mer strömning på koraller under den perioden när jag tror mig minnas att den växte bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Starkt ljus och kraftigt flöde hänger ihop. Orsaken till att det behövs ett kraftigt flöde är att zooxantellerna måste snabbt kunna göra sig av med producerat syre. Vid stark belysning ökar risken för syreradikaler. Att polyperna är ständigt ute stämmer också in i bilden med starkt ljus eftersom att öka ytan mot vattnet underlättar uttransport (och vidartransport) av syret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst på lite om vad A. millepora fångar med sina polyper. Lyckligtvis är det lite av en favoritkorall för forskare så det finns en hel del studier. Inte helt oväntat så fångar den alla möjliga partiklar. Energitillskottet till korallen är ganska litet och det är inte genom partiklar som korallen får speciellt mycket energi (max 5% av den basala metabolismen läste jag). Energin kommer istället ifrån fotosyntesen. Däremot så kan partiklarna bidra med både kol och kväve som bygger korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Millepora är mycket snabbväxt enligt min erfarenhet. Möjligen att jag tycker att gul/grön är lite långsammare än rosa och blå millepora.

De tål snudd på hur mycket ljus som helst och verkar gilla mycket mat/näring i akvariet.

Bra mat tycker jag är Prodibios Reefbooster, Gamma Nutraplus frå TMC och Phols grejor.

Mina millepora tar även fast artemia och mysis så länge de kan innan fiskarna rycker bort dem.

Tillsammans med tenius och vissa staghorn så är nog millepora de snabbast växande Acroporerna.

Däremot tycker jag din är lite snarlik en A. prostata och de kan vara lite segare.

De långsammaste jag haft är A. granulousa, A. elegans och några andra som jag har svårt identifiera.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också märkt att när man fraggar milliepora o gör en liten fragg då de går väldigt långsamt i början.

Tar man en större skjuter tillväxten fart snabbare.

(Det gäller iofs de flesta SPS men i synnerhet millepora tycker jag.)

Det där med arter är ju mycket gissning på detta område men innan kolonier börjar få lite storlek kan det vara mycket vanskligt att gissa rätt...

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag märkt på milleopora är att de vill verkligen ha ordentlig variabel cirkulation ihop med bra ljus, ges inte tillräcklig cirkulation så tycker jag de står stilla i tillväxten. Något jag märkt av är att vissa grenar står still och växer nada medans grenen jämte kan växa så det knakar. Detta har hjälpts av genom att klippa den gren som ej växer och den har då börjat växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu försökt läsa på om A. prostrata och jag håller med om att det banne mig inte lätt att skilja den från A. millepora. Lite längre smalare grenar än millepora som har mer stubbiga uniforma grenar verkar det koka ner till. Vad som skiljer dem i ekologin bortom ren deskriptiv morfologi har jag inte lyckats förstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...