patrikk Postat 9 augusti 2011 Dela Postat 9 augusti 2011 Tänkte höra med er hur långt kommer man med två T5 54W på 1200mm till ett juwel 260.Jag vet att LPS o SPS är uteslutet men mjukisar o anemoner, Hornkoraller (Gorgonier), Rörkoraller, Cylinderrosor etc?problemet är dels kostnaden men framförallt värmen ligger på 27-28 på dagen med 2st T5 54W ( sötis kar just nu) . men tänkter man sen att man vill ha in 3st Tunze 6045 så lär även de alstra lite väme samt om man tillsätter fler rör eller MH så lär tempen stiga ännu mer. det ska väl även sägas att inomhus temp ligger på 24-26 grader om inte man kör med tvärdrag.tanken är att längre fram gå över till LED. så hur långt klarar man sig på 2st T5 54W rör? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sardellen Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 Hej Patrik. Jag har för en 10 år sedan kört ett 310L kar med 2 st 36W T8 i en smal Zooline-rampDessa har både lägre effekt och verkningsgrad.Jag tror att du kan få ett ganska snyggt kar även om du får välja lite vad för typ av koraller du stoppar ner i det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 Jag skulle säja att du kan ha mjukoraller utan problem i ditt kar med den belysningen. Lär inte växa explotionsartat men lär vara fina. Skivor och knappar funkar fint de oxå.Startade själv mitt första kar med 2 (3) x 30W t8 rör över 180L och det funkade fin fint med mjukisar. Rören var då gamla ska tillläggas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 Skaffar du ett par bra reflektorer typ måsvinge så kan du dubbla ljusmängden du får ner i karet, så du skulle mycket väl kunna ha både SPS och LPS med detta ljuset. Gäller att placera ut dem på rätt höjd i karet bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 10 augusti 2011 Författare Dela Postat 10 augusti 2011 Det låter ju lovande .Vilka rör bör man köra ? saken är den att längden på rören är ju 1047mm vilket är en odda längd. blir jag tvungen att köra med juwels rör ( Juwel Highlite T5 rör Blue 1047mm samt Juwel Highlite T5 rör Marin 1047mm)?Är de bra eller finns det andra alternativ som är bättre som passar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 Du får nog köra på juwels rör om du inte vill byta ramp. kör på ett blått och ett vitt rör tycker det blir snyggast. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 10 augusti 2011 Författare Dela Postat 10 augusti 2011 Skaffar du ett par bra reflektorer typ måsvinge så kan du dubbla ljusmängden du får ner i karet, så du skulle mycket väl kunna ha både SPS och LPS med detta ljuset. Gäller att placera ut dem på rätt höjd i karet bara.hade dessa funkat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 ja de funkar fint Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 11 augusti 2011 Dela Postat 11 augusti 2011 De är väl inte det bästa valet, men klart bättre än inga alls! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 15 augusti 2011 Dela Postat 15 augusti 2011 Jag hade euphyllia i sanden i mitt kar som är 80 högt och det växte fint... LPS kommer att funka fint om du sköter om vattenvärdenna bra.. Nån form av korallmat är aldrig fel... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.