Gå till innehåll

Hur långt kommer man med 2st T5 54W


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra med er hur långt kommer man med två T5 54W på 1200mm till ett juwel 260.

Jag vet att LPS o SPS är uteslutet men mjukisar o anemoner, Hornkoraller (Gorgonier), Rörkoraller, Cylinderrosor etc?

problemet är dels kostnaden men framförallt värmen ligger på 27-28 på dagen med 2st T5 54W ( sötis kar just nu) . men tänkter man sen att man vill ha in 3st Tunze 6045 så lär även de alstra lite väme samt om man tillsätter fler rör eller MH så lär tempen stiga ännu mer. det ska väl även sägas att inomhus temp ligger på 24-26 grader om inte man kör med tvärdrag.

tanken är att längre fram gå över till LED. så hur långt klarar man sig på 2st T5 54W rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säja att du kan ha mjukoraller utan problem i ditt kar med den belysningen. Lär inte växa explotionsartat men lär vara fina. Skivor och knappar funkar fint de oxå.

Startade själv mitt första kar med 2 (3) x 30W t8 rör över 180L och det funkade fin fint med mjukisar. Rören var då gamla ska tillläggas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju lovande -thank you .

Vilka rör bör man köra ? saken är den att längden på rören är ju 1047mm vilket är en odda längd. blir jag tvungen att köra med juwels rör ( Juwel Highlite T5 rör Blue 1047mm samt Juwel Highlite T5 rör Marin 1047mm)?

Är de bra eller finns det andra alternativ som är bättre som passar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffar du ett par bra reflektorer typ måsvinge så kan du dubbla ljusmängden du får ner i karet, så du skulle mycket väl kunna ha både SPS och LPS med detta ljuset. Gäller att placera ut dem på rätt höjd i karet bara.

hade dessa funkat?post-4894-14468922607743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...