Gå till innehåll

DIY Tunze safety connector


petnym

Rekommenderade inlägg

Funderat ett tag på att bygga en DIY Tunze safety connector som batteribackup till mina Tunze-pumpar... Det är ju bara en handfull komponenter i den. Kanske bygga en trippel eller kvadruppel på samma kort?

Någon som byggt eller använder en sådan?

Här ett bygge i sin enklaste form (endast reläet):

http://74.125.43.132/translate_c?hl=sl&ie=UTF-8&sl=sl&tl=en&u=http://www.sloreef.com/bojan/ZasilnoTokovanje/ZasilnoTokovanje.htm&usg=ALkJrhjaG6QUP2XGQZbzwskM-Bxu8umnXQ

Här är lite info om hur orginalet ser ut:

http://www.masa.asn.au/phpBB3/viewtopic.php?f=49&t=226738

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze DC är 5,5mm ytterdiameter och 2,5 innerdiameter.

I alla fall till nanostream.

/Mattias

Har du läst eller mätt det? Jag har mätt och tror snarare att det är 5,5/2,1 mm.

EDIT: Nu har jag grävt fram båda varianterna och provat... Det är 5.5/2.5mm som passar.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att bara bygga en exakt kopia av Tunze's safety connector (för att spara en eller ett par hundra) har jag nu plockat ihop och beställt en komponentlista för en förbättrad variant.

Min tänkta batteribackup kommer att ha inkopplingsmöjlighet för 4st separata Tunze-pumpar plus en extra slavutgång som man kan koppla till sin 12V biltema-inverter för drift av tex doppvärmare. Elektroniken innehåller med andra ord inte mindre än 5st oberoende relän. Den kommer också att ha LED-lampor för driftsindikation så man ser vad den gör vilket är en brist hos orginalet.

Köper man komponenterna från Conrad så landar man på ca 575:- för elektronik och inkapsling (exklusive batteri och laddare).

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Min tänkta batteribackup kommer att ha inkopplingsmöjlighet för 4st separata Tunze-pumpar plus en extra slavutgång som man kan koppla till sin 12V biltema-inverter för drift av tex doppvärmare. Elektroniken innehåller med andra ord inte mindre än 5st oberoende relän. Den kommer också att ha LED-lampor för driftsindikation så man ser vad den gör vilket är en brist hos orginalet.

Jag har kommit en bit på vägen, men jag hade missuppfattat att man behövde två hållare till varje säkring och jag har ingen patchkabel som passar att löda på kortet så det kommer nog att dröja ett bra tag till innan bygget blir klart, men så här ser det iallafall ut just nu...

post-2486-14468922816398_thumb.jpg

post-2486-14468922816262_thumb.jpg

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt. Men DC- jack 41002989 hos Electrokit passar så behöver du inte byta kontakten på Tunzesladdarna. Telejacken kortsluter teleproppen när den är halvvägs in så den är inte så smart att använda. Kan sabba säkring i nätagget eller svetsa om du har bilbatteri. 42-772-08 på Elfa kortsluter inte om man utelämnar mellanstiften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...