Gå till innehåll

Mitt nya kar. "375L"


xedar

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla!

tänkte jag börjar så nätt att läga ut lite bilder och info under tiden jag bygger.

Det kommer nog komma en paus framöver pga jag inte fått hem akvariet än och vågar inte bygga möblen ifall karet kanske kommer bli på 440L istället.

här är ett par bilder på mina nya ballaster tillsammans med reflektorerna.

och här är den nya sumpen tillsammans med en HLP-4040

jag har 3 st kammare i sumpen och den är på 100L med ett borrat 33mm håll.

första kammare kommer jag ha pumpar till skummare och andra div filter.

Andra kammaren kommer jag fylla med LS och tredje kammaren kommer ändast användas som retur. det är även där nivåvakterna kommer sitta till kalkvattens mixern.

planerad teknik är följande:

2x400W MH "13.000K"

2x58W T5 "actinic"

Deltec HLP-4040 "returpump"

Deltec APF 600 skummare

Deltec Kalkreaktor P500

Deltec Kalkvattensmir KM500

Deltec UV-C 10-15W??? lutar mot 10W

alla ledningar mellan filter och dylikt ska vara tryckrör "PN16"

Cirkulation i själva karet tänkte jag ha dränkbara pumpar .

Kommer posta mer under själva bygget så fråga på om ni är intreserade smiley1.gif

Mvh Mikael

post-751-14468912006577_thumb.jpg

post-751-14468912006701_thumb.jpg

post-751-14468912006796_thumb.jpg

post-751-1446891200689_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser ju kanon fint ut det där! smiley1.gifSumpen ser betydligt större ut än 100L??

Vet inte hur det är med utbudet men PN 10 håller ju oxåför våra ändamål..

UV-c Kanske bättre gå upp i w? Menar du har bättre andrahandsvärde, kan köras till större kar och det blir ändå inte overkill till det planerade karet...

Aja bara några tankar smiley2.gif.Mer bilder tack! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Noname: japp den ser lite större ut men 100x30x30 är den så den är igentligen bara på 90L smiley1.gif

tack för synpunkterna. anledningen att jag inte är säker på en 15W är att jag har en 10W liggande.

glömde följande teknik

Deltec FR509 phosfat filter "hadde ett sånt sen innan också"

Wrang: Jörgen har alldeles rätt. ballasterna är från swegrow och dom kallar dom SGS ballaster.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så att du nu inte behöver kondensatorer och glimtändare till dina metallhalogenlampor med dessa ballaster Xedar?

Peter

Nej det behöver man inte med elektroniksa ballaster, eller jag vet faktiskt inte om det gäller alla elektronika ballaster.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har du en 10w liggande så känns det mer...hehe

Nej det är sant det blir väl ingen peng mellan 10/16 smiley1.gifvar uppmärksam på dom olika diametrarna när du ska pussla ihop rören/tekniken ibland har man jutur(inte ofta men IBLANDsmiley2.gif.) och då passar 10an med sin mindre godstjocklekdär 16 är för "fet"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, det ser ut att bli en grym sump.

Ett tips som jag kan ge är att i sista facket där du kommer ha returvattnet är att sluta med en skiva uppe så att vattnet kommer ut i facket nertill för att unvika att det blir vattenfall där som skapar nya bubblor... Själv gjorde jag samma som du har gjort när jag byggde min sump, men efter första vattentestet så gjorde jag om det. Tänkte delar med av minasmå missarsmiley2.gif.

post-902-14468912006987_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just dom här ballasterna kommer från ett Israeliskt företag som heter just JBP och verkar vara väldigt smidiga, dock har jag inte riktigt fått klart för mig hur man smidigast kopplar dom via RS232 men har funderingar på om de passar till DALI-systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, det ser ut att bli en grym sump.

Ett tips som jag kan ge är att i sista facket där du kommer ha returvattnet är att sluta med en skiva uppe så att vattnet kommer ut i facket nertill för att unvika att det blir vattenfall där som skapar nya bubblor... Själv gjorde jag samma som du har gjort när jag byggde min sump, men efter första vattentestet så gjorde jag om det. Tänkte delar med av mina små missarsmiley2.gif.

2005-01-22_183839_sump.jpg

Tack så jätte mycket!!! fan tänkte inte på det smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just dom här ballasterna kommer från ett Israeliskt företag som heter just JBP och verkar vara väldigt smidiga, dock har jag inte riktigt fått klart för mig hur man smidigast kopplar dom via RS232 men har funderingar på om de passar till DALI-systemet.

jag har faktiskt titat så noga på det än. men det verkar inte va specielt svårt. men du kan ståra det mesta med dippar och "dimm sladden"

men jag ska tita lite närmre på det veckan.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt massa saker idag, så jag hoppas på att börja bygga nästa vecka.

Det ser även ut som om jag får borra mina hål i akvariet själv men det gick ju bra i sumpen så det ska väll gå bra här med.... smiley5.gif.

här är en bild på en advanserad ritnig över sumpen som är gjord i cad programet paint

OBS ej i rätt skala.

Ps tackar Addonic för påpekandet av den sista skivan innan returen!

post-751-14468912007064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här kommer lite nya bilder, möblen börjar bli klar bara listerna och dörrarna som fattas.

och här ligger lite böjar o kranar smiley1.gif

lite av rördragningen är klar men min skummare va restad så jag hoppas den dyker upp nästa väcka.

kalkreaktorn är heller inte på plats pga att den ska dra vatten från skummar pumpen.

kommer posta mer innom kort.

Mvh Mikael

post-751-14468912007171_thumb.jpg

post-751-14468912007262_thumb.jpg

post-751-14468912007346_thumb.jpg

post-751-14468912007425_thumb.jpg

post-751-14468912007517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Stefan!

här är en billd på hålen med genomföringarna 32mm,25mm

och här är en bild på hela karet med möbel.

Möblen är extremt hög 825mm detta är för att jag ska få plats med skummaren.

Kommer nog ta ett tag att vänja sig, men det ser ganska nice ut gemfört med mitt gammla 240L :glad:

Mvh Mikael

post-751-14468912019634_thumb.jpg

post-751-14468912019725_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket bra ,jag gillar höga bänkar smiley2.gif.

då är jag inte helt väck iallfall smiley1.gif

Nästan alla från SG som vatt hemma hos mig har påpekat att min gammla bänk "720mm" var lite hög.

Och nu står jag här med en som är änu högre

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju kanon ut!!! smiley32.gifsjälvklartska karet upp från golvet!Jag tycker att det ärhelt fel att ha ett akvarium i samma höjd som texrums bordet,det ger ju en "dockhus" kännsla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju kanon ut!!! smiley32.gif självklart ska karet upp från golvet! Jag tycker att det är helt fel att ha ett akvarium i samma höjd som tex rums bordet, det ger ju en "dockhus" kännsla!

tack!

ja det är sant när man går förbi karet är det riktigt fint att det är högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...