Gå till innehåll

Mitt nya kar. "375L"


xedar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Ja då va kylaren klar.

jag biffogar lite bilder och info.

Kompressor kyld ca 500W vid -10C på förångaren

fläktkyld kondensor.

växlare byggd av 11M 10mm PVC slang och 3/8" 2M slinga som ligger i en balja med 20L vatten.

håller på att testa lite nu och det verkar funka bra,. diffa 2.5C när jag låg på +10 i baljan och körde in +20C vid 4L/min från en hink

Elektronik för styrningen är inte klar, har allt hemma förutom en låda att bygga in det i.

Fårga gärna om ni vill veta något..

Mvh Mikael

post-751-1446891211976_thumb.jpg

post-751-144689121199_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses de var inte dåligt ihop-pillat. Driver du den med en drake som de får blixtra på ??

hehe nä skoja bara fan va duktigt jag e klart imponerad. får man fråga hur mycke det har kostat att bygga denna flåklypa kylare ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe tack tack..

Inte spec svårt att bygga, håller på med sånt här när jag inte är ledig =)

jag har väll laggt en 300-400kr tot.

agrigatet stod och damma på verstaden =)

PeterP självklart får du komma förbi och titta.

ojoj nu är jag nere i +5C i baljan och det börjar rinna lite från fronten, får nog ner i gareget och skära till en bit frigolit för isolering..

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det är koppar wrang, men där finns inget akvarie vatten i behållaren, utan där ligger 11M PVC slang med akvarievatten i 4L/Min.

Sen ligger där 20L "vanigt vatten" som växlar mellan förångaren och PVC slangen.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag hafft igång kylaren i 3H och tempen i växlaren ligger på 7G och verkar inte sjunka mer.

Så det verkar som att jag inte behöver nån styrning till den.

Bränner på med 1000W belysnig och tempen i karet sjunker med 0.2G i timmen så den funkar precis som den ska.

Just nu så diffar jag 3G när jag mäter tempen ut ifrån kylaren.

Med andra ord utan kylaren borde jag vatt uppe i 30G i karet nu. men ligger på 25.5.

Man skulle kunna göra den bra mycket mer effektiv om man hadde haft dubbla längden slang, kommer kanske fixa till det en dag, fast det är en del jobb pga jag måste kapa rören till förångaren och då måste jag släppa all gas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

okej, inte hänt mycket med fisk o koraller tar det fortfarnade lugnt.. men alger är nästan helt borta och kalkalgerna växer på rutorna.

MEN ska ändra om en del i karet pga en wavebox som håller på att byggas med hjälp av wrangs donering av en tunze filterbox.

det som jag har ändrat nu är att jag gjort karet 4cm högre för att det inte ska rinna över.

Jag kommer även ändra layouten på revet så jag kan bygga in boxen på ett smart sätt.

här kommer lite bilder på hur det blev med höjningen.

Bilder på controllern samt info ligger i min tunze controller tråd.

Mvh Mikael

post-751-14468912214111_thumb.jpg

post-751-14468912214246_thumb.jpg

post-751-14468912214376_thumb.jpg

post-751-14468912214483_thumb.jpg

post-751-14468912214617_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tog ett par foton idag som jag tyckte blev jätte bra "för mig" =)

men det går inte att ställa manuel fokus hur jag än gjorde. försökte fokusera på en snigel men fick bara fokus bakom =)

har knappt hänt nått inne i karet "bara teknik just nu"

Men här e iallafall clownerna som överlevde.. hade 6st men dom andra dog en effter en, beskrivet i en annan tråd...

men förhoppnings vis ska jag börja lasta in korall o fisk snart börjar ju bli lite tråkigt med ett tomt kar snart i 5 månader

Mvh Mikael

post-751-1446891222474_thumb.jpg

post-751-14468912224869_thumb.jpg

post-751-14468912224986_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...