Gå till innehåll

Renhållare till 2000-liters


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Har så smått börjaplanera för att lyfta in det stora karet. ( Bildtråd kommer )

Satt och funderade vad i renållarväg man skulle släppa i.

Akvariet kommer bli väldigt luftigt och befolkat mer som ett 1000-liters med mycket öppna sandytor.

Kommer att ha 4 Kirurger och 1 stenochateus striatus i fiskväg till att börja med.

Sniglar, krabbor, sandvändare och annat kritter, vilken kombanition fungerar bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du leva med lite omflyttning av sten och koraller (eller att du måste förankra allt bra) skulle jag rekommendera ett stort gäng sjöborrar. Effektiva och roliga. Jag har 5 svarta med långa taggar (Diadema setosum) och ca 8 andra av varierande arter i mitt 460 liters. Det skulle vara maffigt i ett så stort kar att ha 10 - 20 Diadema setosum krypande omkring.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om detta är rätt, men håller inte sandvändande gobies rent sanden bra? isåfall så blir ju Valenciennea puellaris hyffsat stor och en grupp på 5 vuxna djur eller så skulle nog bli snyggt :)

jag tycker själv att eremiter är jättebra på att hålla rent. i vissa affärer har dom ju eremiter stora som tennisbollar. några så´na skulle nog också bli bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akta dig för sjögurkor effektiva ja men om det händer nått så tar dom död på hela karet.

Jag hade en som gick upp å fastnade i en pump med resultatet att alla koraller dom å en heldel fisk

Absolut inte värt det finns andra bra renhållare akta dig för sjögurkor och sjöäpplen

Behöver du hjälp så säg till då du inte bor så långt bort å bilder för fan :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar mig inte på sjögurkor men Valenciennea puellaris har jag 2 st i mitt 720 fishonly. Rensar helt sjukt bra.

Blir väl ett 100-tal sniglar med mest för det ska vara där. Är det nån skillnad på dom olika sorterna i vilka alger/mängder dom avverkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...