Gå till innehåll

Ledsen Euphyllia, taskiga räkor?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har en Euphyllia korall men den har börjat se sliten ut på sistone, allt mer och mer. Den ser inte ihopdragen ut utan snarare tilltufsad. Så läste jag i en av trådarna här att Lasse haft erfarenhet av att pepparmints räkor har ätit euphyllia koraller.

Kan detta stämma? Jag har tre pepparmints räkor här i karet och de är förtjusta i glasrosor iaf. Kan det vara de som är boven? Är det någon annan här som har erfarenhet av saken?

Undrar vad jag ska göra med min Euphyllia korall isf, har ju föreningskaret men det är ju bara någon vecka "gammalt". Men Euphyllian kanske har större chans där än här ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett pepparmintare gå på koraller om det inte är så att korallen är på väg att kasta in handuken - men då kan då brukar de flesta "scavengers" passa på.

Det förutsätter att det är "rätt" räkor.

Euphyllia kan ibland drabbas av olika infektioner, kan t.ex triggas av felaktig hantering/mekaniska skador eller för stark circulation etc.

Prova att låta korallen hänga upp och ner i karet i en vecka - t.ex genom att ge den en flytväst av en bit frigolit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, ja jag har ju inte sett räkorna göra korallen illa faktiskt. Låta den flyta en vecka och se om situationen bättrar sig låter som en bra idé. Jag har en intern sump annars, om jag lägger den ned i den kanske den kan ha det bra med? Där kommer inget ljus att tala om ned men annars lär den ha det lugnt från både andra invånare och starka flöden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...