Gå till innehåll

Brandrisk


Peter Josefsson

Rekommenderade inlägg

Efter att jagat en doft av brända kablar ett par dagar så hittade jag äntligen anledningen. Phu. Trodde det var Metallhalogenarna på nått sätt men hittade inget av vikt. Det var en liten manick som jag köpte för nått halvår sedan. Den mäter energiåtgången. Dvs antal w/h och kan till och med räkna ut kostnaden per år, timme osv. Fräckt och ivissa lägen nyttig.Men skall det vara på detta viset så får det allt vara. Den butik som jag inhandlade den tog tillbaka den bums och jag fick även ersättning för väggurtaget. Ingen skugga skall falla på denna butik. Bra.

Men det ger en tankeställare. Brandvarnare är uppmonterat.

2005-01-22_202311_Brandrisk_2.JPG2005-01-22_202432_Brandrisk_1.JPG

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas: Jag vet inte vad är för fel som inträffat. Med kortis menas då en kortslutning mellan fas och nolla eller? Detta tror jag inte inträffat för då borde väl säkringen gått eller? Eller jordfelsbrytaren? Nja jag undrar om inte det varit tvärsom dvs dålig kontakt eller för klen kabel. Fast va tusan vet jag. Självklart är det en känslig miljö dessa elaparaturer lever i. Så man får hålla koll. Vore intressant att veta vad som hänt dock.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst kan det bli knas. Men att kalla det kortslutning håller jag intemed om. Fast vad 17 vet jag. Jag är inte elektriker.Otäckt var det.

Men......

Efter lite snack kors och tvärs har jag en teori. Självfallet är miljön obra. Saltstänk lite nu och då fast där denna satt kanske det inte har varit så farligt. Men... Om vi antar att saltet har oxiderat kontaktytorna så har det blivit dålig kontakt och därmed dålig ledning. Då stiger värmen drastiskt i ledningen. Ha där har vi nog problemet. Hm hur förhindra detta i framtiden?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där händer om det kommer saltvatten i kontakten,eftersom saltet leder ström ,så blir det krypström mellan fas och nolla/jord.

inte tillräckligt för att säkringarna ska lösa ut,men det räcker för att fräsa lite plast och lukta bränt. så det är en bra ide att skydda alla kontakter från dropp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oxid brukar orsaka avbrott,glappkontakt etc.men här bildar saltkristallerna en egen "kabel" som gör att isolationen minskar så mycket att du får ett överslag mellen,såvitt jag kan se på din bild mellan fas och jord på den blå apparaten.

Jag tycker att man åtminstone ska försökastänkskydda sina eldon,typ använda eldosor godkända för utomhus bruk etc,så långt det går. Själv lever jag naturligtvis inte heller som jag lär, men barnen får åtminstone nytta av min livförsäkring!smiley32.gif

Det är bara att bryta ihop å gå vidare!smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja detta med ström. Får väl göra som du säger Greger. Bryta ihop och gå vidare altså. För jag lär väl aldrig fatta detta med ström. Denna kontakt har varit den mest skyddade föresten. Nu sitter det uppsatt 3 brandvarnare i huset och fler skall det bli. Löjligt att det ska behöva ta sån tid för att få upp dom. Inget ont som har något gott med sig.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...