heba Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 Har tidigare använt Elos test av Kh och köpte nu och provar Red-sea's nya tester och får helt olika värden.Elos visar Kh 7,5 och Red-sea visar Kh 9,2.Har någon provat red-sea's nya tester och hur tillförlitliga är dom?? Citera
mano Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 Jag skulle gissa på att Red Sea är mer att lita på i det här fallet, titrering med spruta borde vara mer exakt än droppar. Skulle vara intressant med en jämförelse med Salifert. Citera
Matadoren Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 Har precis testat Salifert och Red Sea med följande resultat:Red Sea:KH: 9,0Ca: 520Mg: 1520SalifertKH: 8,0Ca: 400Mg: 1260Dvs Red Sea ligger betydligt över Salifert på samtliga områden. Tog t.o.m. och dubbeltestade vissa med samma resultat. Vilken kan man lita på? Kan man lita på någon av dem? Citera
heba Postat 16 augusti 2011 Författare Postat 16 augusti 2011 Har nu testat med referensvätska och det var inge vidare (för Red sea's tester)...Referensvätskans värden:Ca 412 ml/lMg 1284 mg/ldKH 6,7Testat med Red sea test:Ca 400 mg/lMg 1660 mg/ldKH 7,8 Citera
mano Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 Där ser man, innan du är för säker tycker jag att du ska läsa igenom instruktionerna en gång till och även titta på youtube-klippen (om inte annat för färgerna) och sen göra om KH och MgMg är ju annars oacceptabelt mycket fel medan KH är gränsfall och Ca är kanon Citera
greger Postat 17 augusti 2011 Postat 17 augusti 2011 Helene, har du lust att prova med att förvara KH reagensen i kylen över natten för att se om det gör nån skillnad?Ca tycker jag absolut är inom felmarginalen men Mg är ju uppåt väggarna - jag har sett liknande felvisning med ett annat fabrikat. Citera
heba Postat 17 augusti 2011 Författare Postat 17 augusti 2011 Helene, har du lust att prova med att förvara KH reagensen i kylen över natten för att se om det gör nån skillnad?Ca tycker jag absolut är inom felmarginalen men Mg är ju uppåt väggarna - jag har sett liknande felvisning med ett annat fabrikat.Jag skall prova med att ha reagensen i kylen under natten och återkommer med resultat. Citera
heba Postat 17 augusti 2011 Författare Postat 17 augusti 2011 Där ser man, innan du är för säker tycker jag att du ska läsa igenom instruktionerna en gång till och även titta på youtube-klippen (om inte annat för färgerna) och sen göra om KH och MgMg är ju annars oacceptabelt mycket fel medan KH är gränsfall och Ca är kanonJag tycker att jag skulle få felvärden på allt om jag läste av fel - Ca och Mg skall ju gå från rött till blått och Kh från blått till rosarött. Jag skall titta på youtube och se om jag blir något klokare. Citera
martin84 Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Helene, har du gjort några fler tester???Martin Citera
heba Postat 7 september 2011 Författare Postat 7 september 2011 Gjorde nya tester med referensvätska och fick fortfarande felvärden på Kh och Mg, har nu lämnat testkitet till "Greger"/Leffe och han skulle göra några tester, så får vi se om det var den "mänskliga faktorn" som spelade in. Mg verkar dock vara mkt känslig vad gäller tiden den skall stå då man tillsätter vätskorna. Återkommer som sagt. Citera
Emil_B Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Elos KH gav 7,5 i mitt kar. Salifert gav 8,6.... Testade med kontrollvätska och det blev samma resultat, dvs elos visar 1 grad mindre.Sent from my Xperia Arc using Tapatalk Citera
Henric Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 En bra referens är att mäta på nyblandat vatten. Så har jag gjort på ett Salifert test, Magnesium. Det värde jag mätte upp visste jag var ett bra värde och hade det som målvärde till alla framtida mätingar med den Lådan. När jag sedan köpte ett nytt test gjorde jag om samma procedur. Citera
Lasse Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 Tyvärr fungerar inte den metoden på KH enligt mina erfarenheter. Av någon anledning får man alltid knäppa resultat om man mäter KH på nyblandat vatten.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.