Gå till innehåll

Grå smuts lägger sig överallt


freguz

Rekommenderade inlägg

45 liter byter du väl i ett nafs :) Sug ut (export) och byt vatten. Gör rent filtren.

MVH lasse

jo precis, frågan är bara hur stora byten man kan göra, vore effektivast (och enklast) att suga ut rubbet men då kollapsar väl allt levande.... men ett par 50% byten borde väl göra susen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bilderna som du lade upp.. de ser ut som kiselalger eller cyano. Hade de varit mer gyllenbruna och mindre gråa hade jag direkt gått på kiselalgerna.

Lasse och Claes_A hjälpte mig i min tråd för längesen med ett sådant problem. det var kolkällan.. eller aminosyrorna rättare sagt..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38340-K%E4llor-till-Kisel-i-ett-akvarium-(Ej-via-osmos)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bilderna som du lade upp.. de ser ut som kiselalger eller cyano. Hade de varit mer gyllenbruna och mindre gråa hade jag direkt gått på kiselalgerna.

Lasse och Claes_A hjälpte mig i min tråd för längesen med ett sådant problem. det var kolkällan.. eller aminosyrorna rättare sagt..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38340-K%E4llor-till-Kisel-i-ett-akvarium-(Ej-via-osmos)

Jo men han har ingen syreproduktion vilket inte talar för cyano eller kiselalger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp, jag förvirrade vem som hade startat tråden och vem som hade blandad in sig.

men, bild 6 och 8 känner jag igen från mitt kar, dock som sagt, så med bubblor i, fast bild åtta tycker jag hade lite bubblor.

sorry.

Ah, det är mina bubbelalger som gärna vill vara med på bild :)

Bubbelalgerna verkar glädjande nog vara på tillbakagång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha, nä, bubbelalger känner jag igen, det jag tänkte på var att i en av trådarna så fanns där en eller två mindre luftbubblor, som nästan såg ut att agera flöte för de bruna trådarna.

edit. Bild 6 och 9, så ser det ut som att trådarna hålls upp av små luftbubblor, främst de långa trådarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha, nä, bubbelalger känner jag igen, det jag tänkte på var att i en av trådarna så fanns där en eller två mindre luftbubblor, som nästan såg ut att agera flöte för de bruna trådarna.

edit. Bild 6 och 9, så ser det ut som att trådarna hålls upp av små luftbubblor, främst de långa trådarna

jo, det kan nog vara så, en ganska liten omfattning dock, och idag ser jag inte mycket alls, kanske lite microbubblor på grönalgerna som sitter på sidorutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...