Gå till innehåll

Grå smuts lägger sig överallt


freguz

Rekommenderade inlägg

Vet inte vad som brutit ut men det blir liksom grå smuts som lägger säg överallt, på stenar, på sanden, även på rutorna, och här o var lite trådigt.

Har slamsugit och hivat ut min bauta-sten, har nu bara två småstenar och resten sand, här skall rengöras och rensas framöver.

Kan det ha o göra med att jag tillsatte prodibio nano kit (med massa näring antar jag) för ett tag sedan?

Det känns lite som bryopsis explosion, fast som dött, fast jag vet ju inte, någon som känner igen fenomenet?

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det låter som överdosing av organisk kolkällor som troligen finns i Prodbio-produkten.

Jag har sett något liknande i ett mångårigt akvarium med makroalgtillväxt. När makroalgerna av okänd anledning kollapsade så bildades stora mängder med grått detritus som täckte stenarna. Jag tolkar det som att allt det organiska kolet i algbiomassan konsumerades av bakterier som bildade någon typ av ganska stabila organiska ämnen/biofilm som utgör detritusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kan det nog vara så.

Jag tänkte suga ur det lite pö-om-pö, jag tror inte det är panik för vattenvärdena verkar bra, mina "milka" blommar av polyper och är helt lila.

Jag skulle nog passa mig för att köra i tillsatser typ Prodibio i fortsättningen, den innehåller 7 ampuller av de olika slag, vissa saker säkert bra men.... det blir sån impact i ett litet nano kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bara vara Deutritus då?

Lite då och då får jag det också, ser ut som grått damm som fäller ut, alternativt det är fiskbajs eller något, sen så fastnar det i mina röda klibb-alger, och det verkar också som att det finns något genomskinligt klägg som håller ihop det (jag har gissat att det är någon bakterieblomning som föder sig på det gråa).

jag får detta främst pga mina näringsvärden, att de svänger lite, jag ändrar matning osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men det är nog detritus, bara det att jag tror det har med ihällandet av prodibio att göra, och då i kombination med just mitt bakterieläge i karet, prodibio är säkert bra, men det blev nån explosionsartad reaktion just hos mig tydligen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna vilja se några bilder på denna 'grå smuts'.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu, betänk att jag slamsugit och rensat en hel del. Men man ser ju i tex macro algerna att det ligger mycket grå smuts, och på botten. Dessutom lite trådigt här och var...

post-2914-14468922666188_thumb.jpg

post-2914-14468922666394_thumb.jpg

post-2914-1446892266657_thumb.jpg

post-2914-14468922666738_thumb.jpg

post-2914-14468922666919_thumb.jpg

post-2914-14468922667097_thumb.jpg

post-2914-14468922667272_thumb.jpg

post-2914-14468922667445_thumb.jpg

post-2914-14468922667616_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig om att det ser bedrövligt ut. Jag är så oerhört glad att jag under de 4,5 år mitt kar varit i gång inte ens haft en antydan till 'sket alger' eller liknande typ dina bilder. Jag inbillar mig fortfarande att det beror på att jag konsekvent vägrar lägga pengar på en massa olika preparat och dosera mer eller mindre godtyckligt. Även om jag sedan i vintras släppt lite på mina principer och då och då använder en ampull Biodigest/Bioptim. Ok, måste erkänna att jag sedan i våras också, då och då, använder några droppar FN Ultramin S. Såg precis nu att det är dax att slänga sig på cykeln, en påse natriumnitrat skulle helt klart göra lördagskvällen för mitt kar.

Jag har tyvärr inga bra råd att ge dig, men sluta med alla tillsattser och fortsätt sug ut bedrövelse i samband med dina vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också fått liknande skitalg fast jag skulle säga att min e mera brun. Sätter sig på allt. Tar bara en dag så e de typ tillbaka. Massa luftbubblor i den. Har aldrig kört kolkällor eller några tillsatser i detta akvarium. Endast skummare och matar med fryst artemia. Tror det är detritus jag har i alla fall. tipsen jag fått för det var: Höja KH, Tillsätta kalkvatten och aktivt kol.

Jag ska pröva höja KH och tillsätta aktivt kol nästa vecka och se vad som händer.

Detta har hos mig i alla fall kommit nu under sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du luftbubblor i det är det med stor sannolikhet någon typ av alg eller organism som använder fotosyntes. I så fall så är bubblorna är syrgas och finns inte när det är släkt eller på morgonen innan ljuset kommit igång .

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ´s senaste blåa flaska Bio-Mate är väl till just för att motarbeta den gråa beläggningen som blir på stenen samt så har deras kolkälla modifierats o heter nu Start3(nåt om problem med bubbelbildning med föregångaren).

Men som sagt så är det enklaste att bara dra ner på doseringen av kolkälla.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu slamsugit med en nyinköpt hävertslamsugare, insåg att min gamla från 70-talet inte var så bra, underbart med stor klocka så smutsen sugs upp.

Dock så verkar det fortfarande bildas ny smuts/detritus

Även gjort om min Rio nano skmmer till ett filter med en ytavrinningslåda som jag snodde från min eshopps overflow box:

post-2914-14468922684981_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det med 90% säkerhet bakteriemulm.MVH Lasse
Ok ja det låter rimligt. Det känns inte alls som nån alg.Ok men hur ska man förhålla sig, är det illa för vattnet, eller är det dött och mest en estetisk misär?Tips på åtgärder? Jag tänker mig mycket slamsugande och vattenbytande, samt filtrera ut det som man får i vattenkolumnen. Just nu ingen skummare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...