Gå till innehåll

Beräkning av antal fiskar i ett kar


patrikk

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Tänkte höra med er alla om hur man bör beräknar hur många och vilka fiskar man kan ha i ett kar.

Jag har tittat på SAIA:s program och förstår inte vad de baserar sina siffror på.

Så nu ber jag er alla att "dra ert strå till stacken" ;)

jag kan bidra med första parametern som är den självklaraste:

  • rek. volym från reeflex för en visst art

har ni något att bidra med som inte är solklart förklara gärna lite extra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i grunden är det väl i stortsätt de onlika parametrar so9m tex. SAIA tar hänsyn till när de ger sina beräknade förslag.

så i första hand om man bortser från att alla fiskar inte går ihop samt foder och belysning och temperatur.

sen så behöver ju vissa fiskar många gömställen så det är ju en punkt att man förutsätter att har man LS så har man även gömställen.

Vad jag vill komma till är att jag vill göra en egen version av SAIA program som INTE krashar och som fungerar fast på webben så man inte behöver ladda ner något program och därmed tillgängligt till alla.

Om det är möjligt så villl jag få in SAIA:s rekomendationer och även entusiasternas rekomendationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kommit fram till följande från diverse webbsidor:

det finns två sätt att basera sina beräkningar på om man inte grundfallet inte tar hänsyn till vilka fiskar som passar med vilka etc utan endast går på akvariestorlek.

Alt.1: är baserat på area vattenyta

Alt.2 är baserat på vatten volym

Sen till kommer en hel del andra faktorer. men jag håller på att ta fram ett webbgränssnitt för att kunna göra en grov koll med fler parametrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för fler faktorer,

Min tanke är att skapa grunden för alla parametrar och relationen mellan dem som. tex. långsamt ätande fiskar kontra glupska som kirurger.

Jag är långt ifrån en hobby expert när det gäller fiskar etc. men jag vet att alla här på forumet tillsammans är en expert när vi slår våra huvud tillsammans.

min grund ideé är att skapa relationerna och bas parametrar som volym ant kilo sten gömställen snabb ätande etc. och hur det förhåller sig mot varandra

sen är tanken att de som vill hjälpa till att fylla på med information till dess parametrar och på så sätt så växer nogranheten i programmet.

Så tack ännu en gång för infom som har kommit fram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...