Gå till innehåll

Hur ska jag göra med sandrokad i mina kar?


karrokaja

Rekommenderade inlägg

Hej!

ny här på saltfronten.

Försökte söka i forumet men hittade inte direkt det jag sökte. så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mej med mitt lilla problem:)

Jag har väldigt plötsligt har blivit ägarinna till saltvatten, utan att vara speciellt påläst, men jag försöker så gott det går;)

Fick ett saltvattenskar på 140 liter, problemet med detta är att glaset är för tunt och att det fattas mittstag,

detta gör att glaset sviktar och buktar väldigt oroväckande, sen har det varken möbel eller ställning (vill inte fylla det i min lägenhet)

Men i detta kar så har jag sanden. (karet är vattenfyllt till lite mindre än hälften, filter och powerhead insatt för att bevara kulturen i sanden och står för tillfället på mitt köksbord:p)

Nu har fått lära mej att denna sanden är proppfull med nyttiga bakterier som kuckilurar och har sej i botten och där ska de gärna stanna, man ska alltså inte röra runt i sanden.

då kan det gå åt skogen. (har jag lärt mej) Som med sötvatten då, fast mycket mycket känsligare.

Alla koraller och 2 clownfiskar går i mitt 160 liters kar(utan sand), detta är ett stabilt kar på en snygg svart möbel,

med en massa fina mittstag och lagom tjockt glas, så detta kar skulle jag vilja ha helt fungerande, med sand osv.

Att bara hälla över skiten är ju rätt dumt.

Men skulle jag kunna ta ut alla koraller och levande sten, tömma vattnet i dunkar osv...

skyffla över sanden från 140 liters till 160 liters för att sedan strö på ett lager oanvänd sand (som liksom täpper till)

och sedan försiktigt hälla i vatten och sedan korallerna igen?

Eller har jag rört om i substratet för mycket då?

Nu är allting lite halvtaffligt uppsatt, vilket bara ödslar extra energi till ingen nytta och djuren far illa pga detta.

Hoppas ni förstår vad jag menar, skulle verkligen vilja ha en lösning på detta.

Men om min plan låter helt galen så kanske ni kan komma med ett annat förslag?

H/karrokaja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!När jag flyttade över min sand så håvade jag upp sanden. Då silar man bort mycket av skiten i sanden. Du kommer att få med mycket bakterier endå. Ja tror att det viktigaste är att inte få med vattnet som sanden låg i. Försök att skölja sanden i det vattnet istället sen i med sanden i det nya karet.. Du behöver inte ta ur fiskar och koraller om sanden är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterierna i sanden behöver bara några timmar för att dubblas i antal om förhållandena är optimala. Det bästa är om du sköljer sanden lite i det karet där du tar ut den så du får bort den mesta skiten. Sedan bör du suga ur skiten ur sanden några gånger om året. Vid ett vattenbyte sätter man en avskuren liten PETflaska på slangen och suger ur ungefär halva sandytan. Nästa vattenbyte tar man andra halvan av sandytan. En håv är ett jättebra verktyg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha... detta låter ju relativt smärtfritt.

Jag målade upp det som total disaster så fort man petade för mkt i sanden.

Tänkte mej att allehanda gifter skulle bolma upp (som iofs gör nytta där nere i sanden, men inte bland fiskar och koraller i fria vattnet)

Men att bara hälla ner sand över alla koraller känns inte helt optimalt... täpps inte alla små porer igen och gör livet surt för korallerna?

det var därför jag funtade på att plocka ut allting, så att man inte häller sanden över de små liven.

Sen undrar jag en till grej. det är ganska tunt lager med sand kanske 2-3 cm, jag skulle vilja ha tjockare sandlager, bara för det estetiska liksom, har en gammal påse med torr oanvänd sand.

Är det bara att hälla över önskat lager med detta eller ska jag tänka på nåt? (typ vad det blir för väder imorrn eller nåt:p)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid en flytt skulle jag nog ta tillfället i akt och byta ut sanden, det finns trots allt en hel del bundet i den och jag ser inte inkörd sand som en större "vinst".

Att börjas med skulle jag sen köra helt utan ett tag så att det som släpper från stenen vid flytten blir lätt o suga upp.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur funkar själva filtreringen?

I sötvattensvärlden är det ju just botten som är själva hjärtat.

Det är där nedbrytningen av allt möjligt sker.

Men i saltvatten...tja, levande sten gör väl mkt, men räcker det?

så att byta ut den inkörda sanden mot helt ny är alltså ett säkert kort?

@Nixon du säger att det kan finnas en hel del bundet i den, hur menar du då?

typ "gifter" dåliga saker eller?

Här är alltså 160 i hallen, alla koraller och le v ande sten håller till här.

en powerhead och en liiiten pumpskalle(rätt mkt drag i den ändå)

Och 2 T5 rör.

Sn är det ju inget sinne för inredning i detta.

Det är bara "nedkastat" vill först veta hur jag ska göra innan jag börjar med det estetiska.

post-6112-14468922731296_thumb.jpg

och här är bevara-botten-akvariet i köket.

Detta har en pump, men den är väl i minsta laget.

och även här finns det 2 T5 rör.

post-6112-1446892273162_thumb.jpg

som ni ser är det ju delat, bättre att lägga tyngd på ett kar.

Men måste veta hur jag ska göra för att det ska gå så bra som möjligt, är alltså HELT novis på detta:p

post-6112-14468922731465_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sötvatten utnyttjar växterna näringen som kommer via fodret, det bryts ner och binder sig i sanden och slammet i bottenmaterialet samt så finns det i vattenkolumnen(dethär vet du redan misstänker jag)

I saltvatten så har man naturligt väldigt låga fosfathalter och för att korallerna skal må bra så strävar man att efterlikna dessa omständigheter.

Du kommer o ha en hel del fosfater och gosaker i sanden som jag inte tycker hör hemma i ett saltkar sen när man har ny sand så etabliserar bakterierna sig relativt snabbt.

Med tanke på hur mycket sten du har i din burk så skulle jag säga att bara det räcker gott o väl.

Det finns såklart lite olika skolor på detta och jag proklamerar såklart de jag "tror" på ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du här också nu Karrokaja? Välkommen till the dark side du gamla råantis.

Skall du flytta sanden och ta ut den - gör ren den. Det finns mycket organiskt material i den som kan skapa problem så en rengörning är ingen skada. Nu brukar jag och Nixon ha lite skilda åsikter om just sand i salt där jag har uppfattningen att den skapar stabilitet i akvariet. Därför är min uppfattning att inte röra när karet väl igång men det är lite annorlunda när man tar upp och startar om. Du kan skölja med sötvatten och lite djur kommer att dö men inte så många som man normalt tror.

Se till att karet blir limmat med mittstag och allt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tyvärr Lasse! Råantisen som går på aprilskämt har hamnat här nu också:D:p

Ja egentligen kan jag ju bara limma på mittstag och hälla ner allt där igen, men det karet är så fult:p

Jag har ju liksom ett snyggt kar på möbel (som dessutom är lite större;)) se bilderna.

Men då vet jag ju hur jag ska göra:)

Ska bara fixa lite mätgrejer och sånt först, så att jag kan hålla koll på vattnet/balansen, när det väl händer;)

Sen hör jag av mej när allt gått åt helvete:p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!Jag tycker att du ska bygga upp revet som du vill ha det. Sen gör du rent sanden "lägger" i den med ett litermått. Då kan du hälla ut sanden på botten och inte på korallerna. Vitsen med att bygga upp revet först är att det står på glaset och inte på sanden som kan sköljas bort och revet rasar...Tycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!Jag tycker att du ska bygga upp revet som du vill ha det. Sen gör du rent sanden "lägger" i den med ett litermått. Då kan du hälla ut sanden på botten och inte på korallerna. Vitsen med att bygga upp revet först är att det står på glaset och inte på sanden som kan sköljas bort och revet rasar...Tycka till

ahh!! smart!

Är ju van vid sävliga sötvattensmiljöer där man inte har så strömt att sanden kan flytta på sej (och så har man väl mera grus än sand, iaf jag)

Det här med liggunderlag/frigolit under stenar... hur funkar det i saltvatten? undviker man sånt? med tanke på att det just är saltvatten... risk för utfällningar och sånt typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att du ska använda frigolit eller liggunderlag, Det går bra att lägga LS,en på glaset direkt. Har set dom som lägger sin LS på plastgaller som man har till fragghyllor.. Jag har byggt upp mitt rev som är 65cm högt och endast står på 3 stenar i botten. Jag tog en fogsvans och sågade av lite längst ner på stenen så jag fick en plan yta mot botten. Stenen blir stabilare då också. Tänk på att du kommer att behöva djur som vänder sanden så den håller sig vit och fin. Jag skulle föreslå en sandvändande stjöstjärna. Finns även roliga fiskar som silar sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...