Gå till innehåll

från sötvatten till saltvatten


berggren666

Rekommenderade inlägg

Hej!Klart att du ska göra om karet till salt. Det är inte så jobbigt. Bara att ta ur allt och hälla i salt och vatten.. Sen beror det på om du tänker ha sump och om du vill ta hål i karet för rör till och från sump. Det går också att köra med en överiningsbox till sumpen. Läs igenom ett par trådar från starten så kommer du få mycket tipps!Tänk ut vad du vill ha i karet och hur du har tänkt så är det lättare för oss att hjälpa dig. Lycka till!Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste kunna använda det kar du redan har. I saltvatten så har man normalt inga täckglas och man använder ofta annan typ av belysning. Så om det är lock på karet så är det bara att plocka bort det. Många använder sump, en del kör utan. Jag använder inte sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör utan sump eller nått sånt ! kör ganska basic i mitt akvarium men det verkar funka bra om man bortser från att mina 3 strimmiga fröken fiskar stressa ihjäl min fox face

Sump är inte på någotvis avgörande för om karet skall fungera eller ej, den fyller andra ändamål. Tre-strimmiga frökenfiskar är riktigt elaka fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump är inte på någotvis avgörande för om karet skall fungera eller ej, den fyller andra ändamål. Tre-strimmiga frökenfiskar är riktigt elaka fiskar.

jo fan ! märkte det ! men men en foxhead är ju inte så *dyr* :( men jag har svårt att hitta en ny ! ska försöka byta bort mina tre strimmiga mot nått annat istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta o kolla med Stig i Gemla han bor ju nära dej, han kan ge dej råd o tips på hur du startar lättast.

har ett juwel rio 400l som jag haft som co2 växtakvarium å undrar ifall de är mkt jobb å göra om de till saltkar?

jag har mitt juwel på blocket nu för tänkte sälja de men är de mkt man behöver göra för att de ska bli ett saltvattensakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men tänkte ändå bli av med de hade varit skönt å börja med nytt kanske. jag kör utan täckglas har mh belysning på 2x150w men en glimtändare har slutat å fungera. men som sagt hade vaelat gå ner lite i storlek i kanske typ 300l vill ha de ganska basic å självskötande. vet inte hur man ska göra med sump å överringnsbox å allt hade velat ha ett komplett färdigbyggt egentligen men vet i fasen. jag vill ha fina koraller å lite färgranna fiskar inga svåra saker de tar man senare i tiden:)

men ingen som har några bra länkar på hur ni gjort å så vidare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta beror ju på vad du ska göra för typ av salt i karet alltså levande. saltvatten är ju sötvatten med salt i så göra ett sötkar till salt är bara o ha i rätt mängd salt o sedan ha levande sten i. Cirkulationspumpar som inte rostar sönder osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...