Gå till innehåll

Tips.Skevt golv = lutande akvarie


nemo

Rekommenderade inlägg

Ställde upp mitt hörnakvarie på plats idag. Var noga med att ställningenskulle vara plant & ivåg, lyckades bra med den biten, Men nu visade det sig att när allt kom dit där det skulle vara, så var golvet ca 7 mm skevt. Höger -vänster ärhelt plant, Men fram & bakkant så är frontrutan ca 7mm lägre än bakhörnet. är det något att bry sig om ? eller ? . har fyllt 20cm vatten men avbröt där för att ja vågade inte mer,

Ps det skall på en front på bänken

2005-01-27_002533_3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog sats på att få det så bra som möjligt redan nu. Blir

väldigt svårt, iaf om inte rejält bökigt, att få till det rätt senare.

Sedan blir jag lite undrande till var vattenpasset ligger på bilden. Du mäter väl både på ställningen och baljan?

Ser bra ut!

(Och som vanligt innan någon annan kommer med standard uppmaningen: Mera bilder!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag skulle nog få det rakt från början eftersom om det har satt sig lite redan nu så kanske det blir värre när det är fyllt sen är det inte bra om det lutar kan bli spänningar i karet å gå sönder.

Kanske är ovanligt men vill man ha ett trasigt akvarium pga att man va för lat för att sätta det rakt.

Prova att lägga under några små bitar av masonit skivor eller papper tills det blir rakt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade typ samma problem, men att golvet sviktade och lutade ifrån insidan av väggen och utåt. Har ett 300l på en bänk där jag lade en masonitskiva under de främre benen. Fortfarande skiljer det några millimeteri höjd men akvariet står dock helt plant på bänken. Har fått höra att akvariet MÅSTE stå absolut rakt gentemot närmaste underlag, dvs bänken, däremot gör det inget om hela anordningen lutar lite. Hade du haft ett stativ hade det varit mycker värre då benens höjdförhållende till varandra absolut inte får skilja. Gör det det kan det bli en vridning i stativet och orsaka skevhet i akvariets botten. DÅ kan det spricka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar lutade också vid uppstart för en vecka sedan. Jag åtgärdade detta med hjälp av tunnalister som jag la under akvariemöbeln. Karet står nämligen i våran källare på ett klinkersgolv, som inte är särskillt pålitligt! Det är bara onödigt att behöva gå runt att oroa sig över en sådan sak när man vet att man kunnat fixa tilldetfrån början smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog sats på att få det så bra som möjligt redan nu. Blir väldigt svårt, iaf om inte rejält bökigt, att få till det rätt senare.

Sedan blir jag lite undrande till var vattenpasset ligger på bilden. Du mäter väl både på ställningen och baljan?

Ser bra ut!

(Och som vanligt innan någon annan kommer med standard uppmaningen: Mera bilder!)

Jag har bara lagt vattenpasset där. Jo jag har mätt överallt med både vattenpass & laserpass. Samt mätt vattendjupet, & kommit fram till att bänken är helt plan,& golvet i vårt gammla hur från 1934 är snett, Som överdel på bänken har jag dubbla 12mm plywoodihoplimmade & skruvade, samt mellan bänk & kar en frigolitskiva, golvet måste ha satt sig färdigt därdet har stått 600liters akvarie på den platsen i snart 14år, men lika bra att fixa till det med en gång så man kan sova lungt...

iväg & köpa nya reglar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häll bara en halvliter vatten i akvariet när du kollar nästa gång så har du världens billigaste och bästa vattenpass.

Jo jag gjorde det först. Men eftersom jag bor i ett gammalt hus så fyllde jag upp 20 cm för att se om golvet skulle skeva ännu mer. Men inte det inte. Varken bättre eller sämre.

Men nu är allt uppriktat & klart. Nu skiljer det ca 1mm så man får vara nöjd.

Fyllt på saltvatten, grus & monterat en tillfällig ljusramp med ett enda marin glo lysrör därav det blåa skenet.

Skall se om jag kan få tag i lite levandesten imorrn.

2005-01-27_191611_4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just flytspacklar min akvarieställning för att få det absolut plant. När flytspacklet stelnar får jag en yta som både är absolut jämn och helt i våg åt alla håll smiley2.gif.

Bra tips, men lite försent för min del. Men till nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...