Gå till innehåll

Rosa/lila alger!


jocke_ahl

Rekommenderade inlägg

Du kan alltid öka mängden calcium och strontium i akvariet för att sätta fart på kalkalgerna. Men som föregående skribenter sagt, det tar ett tag innan det kommer igång. Algerna har ju olika faser i akvariet och det brukar börja med gröna alger sen kan tex slemalger och kiselalger dyka upp. Sköter du dina värden och kolla ph, kh samt inte har i för mycket fisk och mat i början, så kommer du börja se att kalkalgerna tar över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok men det låter ju bra de.. Börjar få lite gröna alger som ser ut lite som gräs/mossa nu.. Hoppas bara att det är något som försvinner med tiden så att det inte tar över hela karet.. Det har jag ingen större lust med.. Försvinner den själv eller ska man hjälpa till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tänk också på att en del djur äter kalkalger, t.ex. vissa sjöborrar och sjöstjärnor. De där små blåa sjöstjärnorna som ofta kommer som fripassagerare med LS käkar massor av kalkalger, och det är ju inte så kul.

Hur är det med Diadema?. Har en sån som härjar på mina stenar, men förstör den mina kalkalger, så åker han in hos grannen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...