muha Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Liten fråga om dom ballingsalter. http://shop.biotedmarin.se/ballingsalter/332Någon som kör med dom? Hur känns kvalitet då priset är väldigt passande? Gärna vilka recept används ( balling classic, light osv.) Ville gärna veta mer innan blandar själv. Till moderator. Om tråden känns reklam så är det bara ta bort. Citera
Spooky Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Jag använder dem, funkar hur bra som helst. Kör balling light. Kommer inte ihåg exakta receptet, sitter på jobbet nu. Citera
Guest Mickius Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Recept uppskattas då jag aldrig kört balling innan och ska börja om 7v med det Citera
muha Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 tack Jesper, presis det jag är ute efter. Några fler? Citera
mr cheezy Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Jag använder dom till balling light, funkar kanon. Citera
akutmottagning Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 enda man behöver till dessa för balling plus är i princip natriumkloridfritt salt. sen spårämnena eller fel på det? Citera
_Manne_ Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Här är ett recept som följer (inklusive spåränmen): ett så kallat balanserat recept som gör att man tar lika delar från varje dunk. Mvh Manne 5 liters dunkar Dunk 1 4 liter Osmosvatten 288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)ev. 20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex 20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex Dunk 2 4 liter Osmosvatten 328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat) ev. 20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex Dunk34 liter Osmosvatten 96g Mineralsalt (NaCl fritt)Saxat Ur en annan tråd här på guiden.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
muha Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 tack Roban.. presis som du skriver, akutmottagning. natriumkloridfritt salt plus spårämne kvar på ballning plus. Citera
akutmottagning Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 lånar tråden lite. är det svårt att dosera rätt med balling + emd alla spårämnen eller dom är inte farliga i överskott? sen om nån har recpet på plus? med mg(är Natrium Hydroxid Carbonat samma som Natrium hydrogenkarbonat ) kanske dum fråga inte så bra på kemin Citera
muha Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 Kör själv Stigs recept plus extra flaska till Mg. lite info, http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden Citera
Andreas N Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Natrium hydrogenkarbonat = Bikarbonat på svenska samma med Natrium hydroxid karbonat...... fattar inte varför det skall finnas så mkt namn på samma sak....När jag körde balling så köpe jag av Ted och det funkade alldeles utmärkt.jag körde då 73gram CaCl2 / liter och 82 gram Natrium hydrogen karbonat/ litersamt 24 gram mineral salt /liter Mg doserade jag i dunken med CaCl2 då åtgången inte är så hög på mg och det räckte med ca 30gram/ liter av MgCl2.Jag körde med FM Ultra trace elements och körde 5ml/ liter (heavy metall) (Strontium barium) samt iodine flourid complex Citera
akutmottagning Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Natrium hydrogenkarbonat = Bikarbonat på svenska samma med Natrium hydroxid karbonat...... fattar inte varför det skall finnas så mkt namn på samma sak....När jag körde balling så köpe jag av Ted och det funkade alldeles utmärkt.jag körde då 73gram CaCl2 / liter och 82 gram Natrium hydrogen karbonat/ litersamt 24 gram mineral salt /liter Mg doserade jag i dunken med CaCl2 då åtgången inte är så hög på mg och det räckte med ca 30gram/ liter av MgCl2.Jag körde med FM Ultra trace elements och körde 5ml/ liter (heavy metall) (Strontium barium) samt iodine flourid complexman får hjärnan att gå på högvarv när man läser om alla formler och beteckningar. men bikarbonat är väll baking soda på engelska?. rent bikarbonat sänker väll ph ganska rejät. Citera
Andreas N Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Det har ett ph på 8,1 så ,så mkt sänker det inte...... ph sjunker lite tillfälligt då man tillsätter flaska 2 men det är bara tillfälligt. Citera
muha Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 Tack Andreas. Skönt att veta att det fungerade för flera. Citera
Andreas N Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Har man problem med att ph sjunker för mkt såkan man lägga bikarbonat i ugnen i 200 grader i 15 minuter då får du i stället för natrium bi karbonat som buffrar Kh så får du en lösning som heter natrium karbonat som buffrar Ph. detta pulver är extremt ph höjjande så man får dosera med försiktighet. Jag minskade Natriumhydrogenkarbonaten till 80 gramo körde 10 gram av ugns pulvret i samma dunk/ liter och då fick jag ett högre ph på lösningen. Citera
Robert Lennqvist Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Vart köper ni Natriumkloridfritt salt?Hittar det inte i länken i det första inlägget. Eller är det bara jag som inte fattar vad det är? Citera
muha Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 köper min hus stig. Tror inte bioted har den. Citera
muha Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/zprislista&page=salt_ kemikalier Citera
gurra600 Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 hej lite mer recept på denna sida, jag kör denna fast inte alla spår ämnen ,, lite krångligt att få tag på alla olika kem. http://www.reefdreams.de/lang_eng/info_3_eng.html Citera
LN21 Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Kan bara hålla med någon ovan. Stigigemla har Ballingsalter och spårämne komplett o klart:)Nybro är ju inte mega långt för en biltripp. Citera
muha Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 Stig besöks ofta Larry. Snart är det dags igen =). Väntar tills ombyggnad är färdig. Sätter lite press på Stig nu.. =) Citera
Fiffe Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Vart köper ni Natriumkloridfritt salt?Hittar det inte i länken i det första inlägget. Eller är det bara jag som inte fattar vad det är? köper min hus stig. Tror inte bioted har den.http://shop.biotedmarin.se/mineral-pro-instant-3kg/128-0 Citera
Guest Mickius Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Manne dina spårämnen nått man ska ha i ballingvätskorna? O kan man köra dom direkt ifrån start med lite mindre spser o så?---- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.