Gå till innehåll

Ballingsalter


muha

Rekommenderade inlägg

Det viktiga med balling är att man har cirka 10-12% mer Natrium bi karbonat än Kalcium clorid för att tillgodose optimala förhållande för korall skelett uppbyggnad. Mg värdet får man hålla lite koll på och ibland ofta i uppstarten av ett akvarie så kan en näst intill overklig åtgång på mg upplevas. Ett kg på ett par veckor är inte något problem att förbrukas i ett kar på 500 liter+ första tiden.

Denna åtgång lugnas allt eftersom och efter en tid så kan man emellanåt klara sig enbart på det mg som tillförs via mineralsaltet.

den totala mängden av dessa blandningar man får tillsätta/dag är något man får mäta sig till. Jag låg på 6dl/ dag i slutet då jag körde balling och har bytt till kalk reaktor pga at jag tyckte det var för mkt slabbande med att fylla dunkar stup i kvarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Pratet om jonbalansen härör inte från att magnesium rubbar den utan att kloriden i Kalciumklorid, natriumet i bikarbonaten och kloriden i magnesiumkloriden ändrar förhållandet mellan NaCl och övriga salter i ett saltvatten under tid. Dvs NaCl blir mer dominerande. De kloridfria saltet skall helt enkelt utjämna denna skillnad över tid. Kloridfritt salt är att ta i eftersom det i sig innehåller upp mot 30 % klorid men det jämnar ut. Det här är ett teoretiskt resonemang och med jämna vattenbyten kan man också komma bort från problematiken.

MVH Lasse

Du råkar inte veta hur täta kan behövas? har nyligen skaffat mig en doserpump och planerar att köra igång den snart att slippa tänka på magnesium skulle ju vara guld. Kör på 5-10% vattenbyte i veckan men ibland kan man slarva 1-1½ vecka..., tror du det finns någon risk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver nog kolla magnesium. Första månaderna varannan vecka sedan mer och mer sällan. Tänk nu på att Ballingmetoden är utvecklad för att ersätta de ämnen stenkoraller förbrukar. Det är fullt möjligt att du kommer att behöva kompensera mer för saltets innehåll vid vattenbyten så räkna inte med att några beräkningar stämmer. När karet är fullt av koraller som växer bra kommer beräkningarna att stämma bättre. Varje gång du gör en större ommöblering får du också räkna med att tillsätta extra magnesium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med det receptet är att det inte är balanserat.

Man måste då dosera olika mängd ur alla dunkarna, vilket innebär att man alltid måste mäta alla ämnen man tillsätter.

Och justera var för sig.

Receptet som nämns tidigare i tråden är balanserat, man tillsätter alltså lika mycket ut varje dunk.

När man hittat rätt med doseringen så låter man kh styra hur mycket som ska tillsätts, dom andra ämnena följer med per automatik.

Således behöver man egentligen bara mäta kh med jämna mellanrum och justera efter den, och kontrollmäta ca och mg lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med det receptet är att det inte är balanserat.

Man måste då dosera olika mängd ur alla dunkarna, vilket innebär att man alltid måste mäta alla ämnen man tillsätter.

Och justera var för sig.

Receptet som nämns tidigare i tråden är balanserat, man tillsätter alltså lika mycket ut varje dunk.

När man hittat rätt med doseringen så låter man kh styra hur mycket som ska tillsätts, dom andra ämnena följer med per automatik.

Således behöver man egentligen bara mäta kh med jämna mellanrum och justera efter den, och kontrollmäta ca och mg lite då och då.

Men är det så mycket smidigare att exprementera fram lösningen som passar just mitt akvarie då?? lösningarna måste ju blandas efter precis hur mycket mitt akvare förbrukar av respektive ämne, Det kan ju ändras efter några månader. Då måste man ju ändra doseringen på en av blandningarna ändå eller?

Förbrukningen av ca, mg och karbonater följer väll inte varandra hand i hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kastar in en annan fråga.

Spårämne !! Varför är det 20ml och inte 120ml i blandningar?

Vill veta hur ser men om det överdoseras på respektive spårämne. Vet att det finns tester men vet också att galma rävar läser av sina koraller får info.

Ändrat av muha
eh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förbrukningen av ca, mg och karbonater följer väll inte varandra hand i hand.

Det är faktiskt det det gör, exakta förhållandet kommer jag inte ihåg.

Det kan säkert stig (eller någon annan)svara på.

Det krävs en viss mängd av ett visst ämne för koraller att tillverka skelettet, det är detta förhållandet man tagit vara på i dom balanserade recepten.

Visst kan det skilja lite från kar till kar, men generellt funkar det bra.

När jag körde med detta så använde jag det balanserade receptet, funkade klockrent.

Justerade bara dosen efter kh värdet.

Vattenbyte på 10% en gång i månaden typ, tog hand om en eventuell jonobalans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är faktiskt det det gör, exakta förhållandet kommer jag inte ihåg.

Det kan säkert stig (eller någon annan)svara på.

Det krävs en viss mängd av ett visst ämne för koraller att tillverka skelettet, det är detta förhållandet man tagit vara på i dom balanserade recepten.

Visst kan det skilja lite från kar till kar, men generellt funkar det bra.

När jag körde med detta så använde jag det balanserade receptet, funkade klockrent.

Justerade bara dosen efter kh värdet.

Vattenbyte på 10% en gång i månaden typ, tog hand om en eventuell jonobalans.

Jaha, då kanske man skulle prova det där istället då... Bara att se till att alla världen är på den nivån man vill ha dom när man startar då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kastar in en annan fråga.

Spårämne !! Varför är det 20ml och inte 120ml i blandningar?

Vill veta hur ser men om det överdoseras på respektive spårämne. Vet att det finns tester men vet också att galma rävar läser av sina koraller får info.

Beror antagligen på koncentrationen av ämnena i blandningarna, en del av dom är ju direkt dödliga för koraller i för stor mängd.

Det är FMs spårämnen till ballingen du pratar om?

I mitt kar funkade inte ens 20ml i blandningarana, korallerna blev lite hängiga och missfärgade.

Till mitt kar räckte 5ml i blandningarna. Framåt slutet körde jag helt utan dessa och märkte ingen skillnad.

Misstänker att mina vttenbyten samt det NaCl-fria saltet räckte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är balling+ när man doserar både ca, karbonater, naclfritt salt och Mg? Vart kan jag läsa mer om det isåfall? Går detta att få balanserat genom att öka mängden salt då man även har i mgklorid?

Beställde det nya paketet från Triton med 4 kanalspumpen igår så jag begrensas inte av kanaler. Vill bara göra det så lätt för mig som möjligt. Vattenbyte 1gng/månad typ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Sköter du dina vattenbyten så händer det inte så mycket om du har måttlig konsumtion. Har du dock en stor förbrukning av Balling så kan du teoretiskt få en snedbalans som teoretisk kan vara skadlig (du får för mycket NaCl i förhållande till de andra salterna). Genom att hålla reda på hur mycket natrium och klorid du tillsätter så kan du kompensera upp vid ett vattenbyte med sk kloridfritt salt (som i verkligheten håller ca 40 % natriumklorid). Du ersätter bara lite av ditt vanliga salt med det kloridfria vid blandningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sköter du dina vattenbyten så händer det inte så mycket om du har måttlig konsumtion. Har du dock en stor förbrukning av Balling så kan du teoretiskt få en snedbalans som teoretisk kan vara skadlig (du får för mycket NaCl i förhållande till de andra salterna). Genom att hålla reda på hur mycket natrium och klorid du tillsätter så kan du kompensera upp vid ett vattenbyte med sk kloridfritt salt (som i verkligheten håller ca 40 % natriumklorid). Du ersätter bara lite av ditt vanliga salt med det kloridfria vid blandningen.

MVH Lasse

Tack för det svaret, ja pallar inte drittla med en tredje dunk men det saltet, utan häller i det NaCl fria saltet vid vattenbytet. Nu vet ja att ja inte var helt fel ute:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...