Gå till innehåll

Ballingsalter


muha

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Här är ett recept som följer (inklusive spåränmen): ett så kallat balanserat recept som gör att man tar lika delar från varje dunk.

Mvh Manne

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Saxat Ur en annan tråd här på guiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natrium hydrogenkarbonat = Bikarbonat på svenska samma med Natrium hydroxid karbonat...... fattar inte varför det skall finnas så mkt namn på samma sak....

När jag körde balling så köpe jag av Ted och det funkade alldeles utmärkt.

jag körde då 73gram CaCl2 / liter och 82 gram Natrium hydrogen karbonat/ liter

samt 24 gram mineral salt /liter

Mg doserade jag i dunken med CaCl2 då åtgången inte är så hög på mg och det räckte med ca 30gram/ liter av MgCl2.

Jag körde med FM Ultra trace elements och körde 5ml/ liter (heavy metall) (Strontium barium) samt iodine flourid complex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natrium hydrogenkarbonat = Bikarbonat på svenska samma med Natrium hydroxid karbonat...... fattar inte varför det skall finnas så mkt namn på samma sak....

När jag körde balling så köpe jag av Ted och det funkade alldeles utmärkt.

jag körde då 73gram CaCl2 / liter och 82 gram Natrium hydrogen karbonat/ liter

samt 24 gram mineral salt /liter

Mg doserade jag i dunken med CaCl2 då åtgången inte är så hög på mg och det räckte med ca 30gram/ liter av MgCl2.

Jag körde med FM Ultra trace elements och körde 5ml/ liter (heavy metall) (Strontium barium) samt iodine flourid complex

man får hjärnan att gå på högvarv när man läser om alla formler och beteckningar. men bikarbonat är väll baking soda på engelska?. rent bikarbonat sänker väll ph ganska rejät.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man problem med att ph sjunker för mkt såkan man lägga bikarbonat i ugnen i 200 grader i 15 minuter då får du i stället för natrium bi karbonat som buffrar Kh så får du en lösning som heter natrium karbonat som buffrar Ph. detta pulver är extremt ph höjjande så man får dosera med försiktighet. Jag minskade Natriumhydrogenkarbonaten till 80 gramo körde 10 gram av ugns pulvret i samma dunk/ liter och då fick jag ett högre ph på lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne dina spårämnen nått man ska ha i ballingvätskorna? O kan man köra dom direkt ifrån start med lite mindre spser o så?

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...