Gå till innehåll

Fråga ang uppbyggnad av större sump.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Känns som en evighet men då ligger mitt nya system på skissningsnivå och lite tips önskas.

Grunden är samma 500 liters akvarium som i topicen https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6756-Linnex-500-l-h%F6rnakvarium. Men den är nu flyttad och står i kontakt med gamla klädkammaren som i sin tur står i kontakt med tvättstugan. M a o skall det byggas ett teknikrum så att så lite som möjligt skall behöva göras och slabbas i vardagsrummet.

Min fråga till er är... Ett huvudkar på 500 liter med möjlighet till en sump på 400-600 liter. Hur hade ni valt att bygga upp denna sump?

Jag är är intresserad av både högtekniska system och ganska enkla basic. Det viktiga för mig är att nå ett stabilt system som man skall våga lämna utan övervakning i någon vecka eller två. Skall vara enkelt att skötta och givetvis så ekonomiskt som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en länk med beskrivning av mina tankar när jag byggde min sump för några år sedan.

Beskrivning i text:

http://www.pny.se/akvarium/saltvattensakvarium_teknik.html#Sump

Bygge:

http://www.pny.se/aquarium/diy_sump.php

Min sump får nog klassas som relativt high-tech... När jag byggde den var den nog ganska innovativ flera sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skall bolla mina egna funderingar.

Huvudkaret är ett hörnkar på 500 liter. 70 cm hög. 110 cm ut från vägg. Se länk ovan. Detta tänkte jag hålla ganska öppet men klä hörndelen med antingen riffkeramikplattor eller något jag bygger själv. Karet skall bara ha en mindre mängd LS. Lite givetvis till prydnad men det biologiska nyttan av LS blir främst i teknikrummet.

Jag har ett akvarium som är 180*47*47 som jag tänkte ha som bas till sump i teknikrum. Tanken att skaffa par tre akvarium på 80-100 liter vardera att komplettera med.

Tanken är avrinning från huvudkaret till stora sumpkaret. Pumpreturen från stora karet grenas till huvudkar och de övriga mindre. De mindre har även de returen till det större sumpkaret.

Mekanisk filter och skummare, biofilter, vegetabiliskt filter. Även fundering på DSB.

Ett av 100 literskaret skall främst användas för vattenbyte. Skall ligga parallellt och även kunna fungera som karantän. Tanken är att stänga av den från cirkulation. Byta vattnet och sedan koppla in den i cirkulationen igen.

Funderar hur det blir bäst med UV. Skall den ligga kopplad enbart på huvudkaret eller skall jag ha den till sumpen och i så fall hur skall den kopplas där?

Om jag väljer DSB så fristående så att den kan kopplas ur om jag börjar misstänka något. Men gärna i storlek så att den kan hålla balans på karet utan vara beroende av reaktor etc.

Bolla på !! Nu tar jag ett studiebesök till Stig för att få lite inspiration...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...