Gå till innehåll

PVC vattenslang farligt för vattnet?


alf__

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Införskaffade mig en vattenpump för borrmaskin och PVC "trädgårdsslang" igår.

Tänkte ha för vattenförflyttning / påfyllning. Men satt och funderade på ifall de kan släppa iväg någonting dåligt i vattnet? Gift eller så? Eller är det hyffsat säkert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väll 2 saker i trädgårdsslang som kan va problematiskt. Det första är mjukgöringsmedel dock så är jag rätt säker på att detta inte är lösligt i vatten.

Däremot kan det nog finnas antimögel medel, detta kan nog vara lite mer problematiskt men jag är inte säker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt trädgårdsslang utan att se några problem, dock tror jag inte att det är så bra att använda allt för färsk slang som har nån slags kemikalielukt, den kan gärna få ligga till sig lite. Skadar rakt inte att skölja ur den också. Det finns ju också PVCslang som har bättre kvalitet än trädgårdsslang, den är klar med nät i och används bland annat till tryckluft och är klart gedignare än trädgårdsslang.

Annars är ju PEM slang ett bra alternativ, den är lite stelare så det går inte att göra lika snäva kurvor, å andra sidan är den inte benägen att vecka ihop sig till kinkar och sånt. Det finns bra kopplingar till den, PRK, varianten i plast då. PEMslang används till dricksvatten så den är kontrollerad för att inte inehålla obehagligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

andvänder mej av eheims gröna slang i mitt hotell samt en variant som är klar(köpt på feltema om jag minns rätt) nästan i från start av karet(ny år) och inte har jag märkt något illa av den :)

Men andvända en pump till borrmaskinen kan vara illa då den kan ha olja i sej som smörjmedel :(

men det är väl bara "torr"köra pumpen i en hink och se om det blir en oljig hinna på vattnet innan så du vet att den inte släpper något i från sej.

vet att på söt kar kan man avdvända vasselin som "smörj"medel till o-ringar i div pumpar i och med att den är vattenfast...har själv andvänt det till ett par ytterpumpar då det gärna vill gå "tort" och man har risk att o-ringarna kan vända sej som dom vill och sedan får man torka vatten :P

ett annat + är att o-ringarna är skyddade och inte får sprickor i sej.

så om pumpen är plast modellen bör det ju gå att öppna den och göra ren i från ev olja och ta lite vasselin som smörj ist :)

om det nu funkar till saltvatten dvs....men rättad kommer man sääääkert bli om det skulle vara olämpligt att andvända.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!

Tack alla för eran input!

Framförallt slog det ju mig aldrig smörjmedlet i pumpen, så jag sprätte upp den, och mycket riktigt, det är något slags fett i den.

Nu är jag mycket glad att jag bara har testflyttat lite vatten med den. Den försvinner såklart!

Vad har ni för pumpar för att flytta vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv använder jag en liten maxi-jet....och storlek beror väl på hur brådis man har med att pumpa upp den nya vattnet...min klarar runt 500 l/h och det räcker till det lilla som jag har :)

/Niklas

Tack för ett mycket bra tips! Klarar den även att ha en slang på insuget som gör att du inte behöver doppa den i dina kannor med osmosvatten? Eller det kanske inte går? :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns dom som klarar det med..men beror på hur mycket man vill lägga på en pump och hur man tänker andvända den.

tex...http://www.pwss.se/product.php?productid=2413&cat=286&page=1

/Niklas

Får nog tänka om lite med mitt vattenlager!

Kör nog på en: http://www.jula.se/vattentunna-795998

Så att jag kan doppa en pump där i utan problems!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till mina söt kar andvänder jag en dränkbar pentrypump som är till husvagnar går visserligen på 12v men en adapter med en liten strömbrytare på fungerar den förträffligt bra......och det bästa....priset(79,90) och att den är lätt och byta ut....samt att den går att koppla ihop med tex en nivåreglering för länspumptill tex båt...det ända är väl att man får vända nivåbrytaren upp och ner då den ska pumpa ifrån högre nivå och bryta vid lägre

och allt detta på biltema ;)

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V/

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...