Walle_j Postat 20 september 2011 Författare Postat 20 september 2011 Så nu har jag lekt lillakemisten och mätt det jag kan mäta.Det ligger såhär (om jag gör rätt för jag är ny på dessa tester)Salt 1.022 (lite lågt så det för jag fixa med)Ph 8,1Kh 9Ca 420Mg 1300och inget utslag på Nh4
_Manne_ Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Ser bra ut. Fina värden.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Ricke Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Bra värden tycker din salthalt ligger bra då du inte har koraller i ändå just nu.Snart dax för de första invånarna då, kanske kan bli clowner till helgen?
Walle_j Postat 20 september 2011 Författare Postat 20 september 2011 Ja vi får väll se om jag hittar några clowner i helgen. Ska in till Kalmar en sväng så man vet aldrig
Walle_j Postat 23 september 2011 Författare Postat 23 september 2011 Idag flyttade två clowner in i karet. Kul med något som rör sig nu.Sen en bild på något som säkert jag snart får ett svar på vad det heter med
Reefen Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Det är skivanemon någon typ av Discosoma sp =)
Ricke Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Skivorna följde med stenen inte sant Fick likadana på stenen som jag köpte av Roger
Ricke Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Clownerna köpte du de idag? måste kommit innan mej till akvarieaffären var där vid halv 7 så synd hade varit kul o snackat lite.
Walle_j Postat 23 september 2011 Författare Postat 23 september 2011 Jepp köpte dom idag. Mötte även Muha där så det hade kunnat bli en riktig nybroträff där
muha Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Roligt med clownen. Hopps dom trivs.Han tuvärr inte snacka med dig. Någon ville sova. Nästa vecka är det träff =) runt nio på kvällen.
Ricke Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Om jag beställer nått kommer jag inte dit förrens vid 11-12 på kvällen
muha Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Iblland är det samma ner man jobbar kväll. Slutar 23. Brukar inte vara större problem att hämta sent.
Walle_j Postat 23 september 2011 Författare Postat 23 september 2011 Är det fiskleverans då eller?Han snackade om någon maillista man kunde vara med på tydligen men sen glömdes det bort. Var lite småstressad hem.
Ricke Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Japp fisk eller korallleverans även städpatrull går ju bra o beställa, har inte fått listan än tyvärr.
muha Postat 23 september 2011 Postat 23 september 2011 Dom åker til Linköping och hämtar fisk lite då och då. Mailar ofta listan på det som finns dagen innan. Med lite tur finns det kvar ner dom är framme. Hämtas samma dag. Ofta runt 9 tiden på kvällen. Nackdel är att fisken oftast är INTE karanterad.
Walle_j Postat 24 september 2011 Författare Postat 24 september 2011 Ok får väll skriva upp sig på deras lista vid något tillfälle då. Kan ju vara kul att se vad som finns.Hur länge tycker ni man ska ha lyset på i baljan nu när fiskar flyttat in? Har haft ca 3 timmar blåljus och 1.5 timme med fullt ljus innan nu.
Ricke Postat 24 september 2011 Postat 24 september 2011 Så länge du inte har koraller tycker jag 2-3 timmar är lagom nu i början. sen när du får i koraller ökar du ju på till 6-8 timmar.
muha Postat 24 september 2011 Postat 24 september 2011 Du kan höja blått timma i vecka framöver. Kör inte med fullt än pga alger. Kör själv 11h blå och mh 5h för stunden.
Walle_j Postat 24 september 2011 Författare Postat 24 september 2011 Ok jag körde med lite fullljus för jag tyckte att mina skivor ville ha det men kanske bara ska köra på blått?Man får ju vara rädd om det lilla levande man har i karet
Walle_j Postat 25 september 2011 Författare Postat 25 september 2011 Min kamp fortgår mot majanon i karet nu. Fasen hur mycket man än letar så finns det nya dagen efter. Men men det bör väll lugna ner sig med tiden.Idag hittade jag ett tomt snigelskal bland stenarna så nu finns det bara 4st kvar. Kollade vatten värderna men dom ligger som innan. Frågan är när man ska börja med vattenbyterna. Ska man kanske vänta en vecka eller två till innan man drar igång med det?
Walle_j Postat 28 september 2011 Författare Postat 28 september 2011 Efter ha suttigt på Reeflex och kikat har jag snöat in fullständigt på Chromis viridis. Frågan är hur länge man ska vänta med att skaffa sådanna med tanke på att karet är rätt nystartat och sen hur många man ska köpa när det väl är tid för inköp. Sen till frågan när man kan börja sätta i någon korall. Känns som ju mer man läser destå fler svar får man. Vissa sätter i snabbt medans andra rekomenderar att vänta.
Ricke Postat 28 september 2011 Postat 28 september 2011 Att vänta är en dygd, men det går ju självklart att stoppa i lätta mjukisar och chromis är en lätt firre som du säkert kan ha 5st av om du vill.Om clownerna ser friska ut så är det nog bara o köra på.
Walle_j Postat 28 september 2011 Författare Postat 28 september 2011 Jodå clownerna ser bra ut. Simmar runt och slänger sig över maten dom får. Vattenvärdena ser bra ut och såvidare. Det där mer tålamod är svårt när det finns så mycket roligt att stoppa ner i akvariet
Walle_j Postat 5 oktober 2011 Författare Postat 5 oktober 2011 Jahapp nu har frun bestämt att akvariet måste flyttas så idag blir det att skaffa tunnor så jag kan pumpa över vattnet dit och snabbt flytta akvariet till en annan vägg. Iofs bra att hon kom på det nu när det inte är fullt med invånare i karet.
Rekommenderade inlägg