Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Så nu har jag lekt lillakemisten och mätt det jag kan mäta.

Det ligger såhär (om jag gör rätt för jag är ny på dessa tester)

Salt 1.022 (lite lågt så det för jag fixa med)

Ph 8,1

Kh 9

Ca 420

Mg 1300

och inget utslag på Nh4

• Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Bra värden tycker din salthalt ligger bra då du inte har koraller i ändå just nu.

Snart dax för de första invånarna då, kanske kan bli clowner till helgen?

Postat

Idag flyttade två clowner in i karet. Kul med något som rör sig nu.

post-6103-14468922945463_thumb.jpg

Sen en bild på något som säkert jag snart får ett svar på vad det heter med :)

post-6103-14468922945665_thumb.jpg

Postat

Roligt med clownen. Hopps dom trivs.

Han tuvärr inte snacka med dig. Någon ville sova.

Nästa vecka är det träff =) runt nio på kvällen.

Postat

Är det fiskleverans då eller?

Han snackade om någon maillista man kunde vara med på tydligen men sen glömdes det bort. Var lite småstressad hem.

Postat

Dom åker til Linköping och hämtar fisk lite då och då. Mailar ofta listan på det som finns dagen innan. Med lite tur finns det kvar ner dom är framme.

Hämtas samma dag. Ofta runt 9 tiden på kvällen.

Nackdel är att fisken oftast är INTE karanterad.

Postat

Ok får väll skriva upp sig på deras lista vid något tillfälle då. Kan ju vara kul att se vad som finns.

Hur länge tycker ni man ska ha lyset på i baljan nu när fiskar flyttat in? Har haft ca 3 timmar blåljus och 1.5 timme med fullt ljus innan nu.

Postat

Så länge du inte har koraller tycker jag 2-3 timmar är lagom nu i början. sen när du får i koraller ökar du ju på till 6-8 timmar.

Postat

Ok jag körde med lite fullljus för jag tyckte att mina skivor ville ha det men kanske bara ska köra på blått?

Man får ju vara rädd om det lilla levande man har i karet :)

Postat

Min kamp fortgår mot majanon i karet nu. Fasen hur mycket man än letar så finns det nya dagen efter. Men men det bör väll lugna ner sig med tiden.

Idag hittade jag ett tomt snigelskal bland stenarna så nu finns det bara 4st kvar. Kollade vatten värderna men dom ligger som innan. Frågan är när man ska börja med vattenbyterna. Ska man kanske vänta en vecka eller två till innan man drar igång med det?

Postat

Efter ha suttigt på Reeflex och kikat har jag snöat in fullständigt på Chromis viridis. Frågan är hur länge man ska vänta med att skaffa sådanna med tanke på att karet är rätt nystartat och sen hur många man ska köpa när det väl är tid för inköp. Sen till frågan när man kan börja sätta i någon korall. Känns som ju mer man läser destå fler svar får man. Vissa sätter i snabbt medans andra rekomenderar att vänta.

Postat

Att vänta är en dygd, men det går ju självklart att stoppa i lätta mjukisar och chromis är en lätt firre som du säkert kan ha 5st av om du vill.

Om clownerna ser friska ut så är det nog bara o köra på.

Postat

Jodå clownerna ser bra ut. Simmar runt och slänger sig över maten dom får. Vattenvärdena ser bra ut och såvidare. Det där mer tålamod är svårt när det finns så mycket roligt att stoppa ner i akvariet :)

Postat

Jahapp nu har frun bestämt att akvariet måste flyttas så idag blir det att skaffa tunnor så jag kan pumpa över vattnet dit och snabbt flytta akvariet till en annan vägg. Iofs bra att hon kom på det nu när det inte är fullt med invånare i karet.

• Skapa Ny...