Gå till innehåll

Walle_j:s Percula 90


Walle_j

Rekommenderade inlägg

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kör med två blå rör mellan klockan 11:00-20:00 sen tänder jag 1 blått och 3 vita mellan 14:30-17:30

Du har ju inte mycket nytta och glädje av ditt akvarium på kvällstid och inte överhuvudtaget med så korta ljustider.

Det skapar bara problem.

Misstänker att du har väldigt lågt pH också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sänkte fullljustiden när algerna kom. Ph ligger på 8.3 endligt gårdagens prov.

Att belysningstiden ligger som den gör är att jag jobbar skift och vill kunna titta på akvariet oavsätt vilket skift jag jobbar.

Jag kollade din tråd nu lite snabbt.

Från det att du startade har du ju rivit och krånglat med ditt akvarium ett antal gånger.

Ett saltvattensakvarium behöver lugn och ro för att cykla (mogna).

Under tiden den tiden genomgår ett saltvattensakvarium olika faser.

Hur faserna ser ut kan du läsa om i ex. Daniel Knops bok Saltvattensakvariet.

Kraftig cirkulation är A och O, pumpen du har i akvariedelen verkar höra hemma mer i ett mindre sötvattensakvarium än i ett saltvattensakvarium.

Du får se till så du inte har några partier med stillastående vatten.

Givetvis skall du använda fullt ljus under minst 12 tim/dygn enligt min mening.

Även när du inte är hemma behöver akvariet ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har flyttat runt i det två ggr.

Att det skulle komma alger var jag medveten om men att det kunde blomma ut så snabbt som det gjorde hade jag aldrig trott. Har aldrig haft ett liknande algutbrott i något av mina sötvattens kar. Mycket nytt när man går över till salt :)

Sen vad det kommer till cirkulationen så är det totalt 3500l nu kanske skulle kompletera med en Tunze 6025 till.

Belysningen tycker jag mig läst och hört att man ska vara försiktig med i början men ingen blir gladare en jag om jag kan öka på den för att titta i ett blått akvarium är inte lika skojj.

Boken har jag letat efter men det verkar inte som biblioteket här har den tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade din tråd nu lite snabbt.

Från det att du startade har du ju rivit och krånglat med ditt akvarium ett antal gånger.

Ett saltvattensakvarium behöver lugn och ro för att cykla (mogna).

Under tiden den tiden genomgår ett saltvattensakvarium olika faser.

Hur faserna ser ut kan du läsa om i ex. Daniel Knops bok Saltvattensakvariet.

Kraftig cirkulation är A och O, pumpen du har i akvariedelen verkar höra hemma mer i ett mindre sötvattensakvarium än i ett saltvattensakvarium.

Du får se till så du inte har några partier med stillastående vatten.

Givetvis skall du använda fullt ljus under minst 12 tim/dygn enligt min mening.

Även när du inte är hemma behöver akvariet ljus.

Finns 100 olika sett att sköta ett saltkar ditt är ett sett, men algerna kommer ändå det gäller bara att ha is i magen och hålla ut de första månaderrna.

När plånboken tillåter skaffa städdjur och remover så ska du set att ditt kar stabiliserar sig snart. Fick själv algutbrott i början när jag körde ljuset på max sedan sänkte jag ljustiden till 8 timmar fullt ljus om dagen vilket räcker väl sedan kan man köra blåljus några timmar till om man vill se in i karet andra tider oxå. Nu kommer det alger fast i mindre mängd ,men det har jag räknat med då jag kör kranvatten utan osmos.

Du får lyssna och ta in allt du hör på träffen sen så kanske du blir klokare :) Saltvatten är mycket o ta in i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen vad det kommer till cirkulationen så är det totalt 3500l nu kanske skulle kompletera med en Tunze 6025 till.

Räkna med att du behöver c.a 30 ggr vattenvolymen om det skall bli något så när effektivt.

Ett par Tunze 6055 (50 mm) eller Tunze 6095 (70 mm) som styrs med en kontroller borde göra succé i ditt akvarium.

Förr eller senare om du nu har en längre avsikt med ditt akvarium kommer du inse att det är väl värda pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu har tänkt ha enbart Sps koraller så kan det vara läge att ha så mycket cirkulation om du ska köra mjuka och lite lps koraller så kommer det fara i karet som tusan så det rekomenderar jag inte, en jämn o fin rörelse är bäst. Jag skulle inte ha mer än 4000 L/H fördelat på 2 pumpar inte mer.

Tycker det med så kraftig cirkulation är nått man borde ta med en extrem nypa salt, har aldrig haft mer än 20 ggr volymen i mina kar och de har funkat kanon med minimalt med teknik och tillsatser.

Men visst ska du enbart ha Sps koraller så kör på extrem cirkulation för det krävs där tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu har tänkt ha enbart Sps koraller så kan det vara läge att ha så mycket cirkulation om du ska köra mjuka och lite lps koraller så kommer det fara i karet som tusan så det rekomenderar jag inte, en jämn o fin rörelse är bäst. Jag skulle inte ha mer än 4000 L/H fördelat på 2 pumpar inte mer.

Tycker det med så kraftig cirkulation är nått man borde ta med en extrem nypa salt, har aldrig haft mer än 20 ggr volymen i mina kar och de har funkat kanon med minimalt med teknik och tillsatser.

Men visst ska du enbart ha Sps koraller så kör på extrem cirkulation för det krävs där tyvärr.

Vitsten är ju med den typen av pumpar att man ställer dem med en jumper hur mycket fart man vill ha på vattnet.

Trycket får ju givetvis inte flytta sand från botten.

En kontroller styr ju vad man vill ha för simulation av vattenrörelsen (puls, intervall, seqventiell).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna ha sådanna pumpar med kontroller men det är en pengafråga oxå tyvär. Det kostar en bra slant iallafall när man startar upp sitt första kar.

Nu har jag inte så mycket koraller ännu men visst lite mer drag i vattnet skulle kanske inte skada. Jag har ökat på ljustiden nu så att det lyser fullt ca 8 timmar iallafall.

Hade varigt jobbigt med alla frågor om man inta hade haft forumet till hjälp.

Kollade in ditt akvarium Kjelle, kanonsnyggt. Det är sådana trådar som fick in en på saltvattensfunderingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna ha sådanna pumpar med kontroller men det är en pengafråga oxå tyvär. Det kostar en bra slant iallafall när man startar upp sitt första kar.

Nu har jag inte så mycket koraller ännu men visst lite mer drag i vattnet skulle kanske inte skada. Jag har ökat på ljustiden nu så att det lyser fullt ca 8 timmar iallafall.

Det är ett av saltvattensakvaristikens dilemma att kostnaderna drar iväg.

Från början låter det inte så dyrt, men allt eftersom plockar det på.

Kostnaden för streampumpar har ju gått ner i pris och investera åtminstone i en Tunze 6045 så blir det ju lite bättre i alla fall.

Då har du dina 30 ggr. till ditt akvarium för du har väl 3 st. 1000 l/tim cirkulationspumpar i ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr följde bara returpumpen med när jag köpte akvariet. Sen ska det ner en pump som ska driva uv filtret med. Så nu har jag tunzen och returpumpen. Innan hade jag en 6000l seio pump i men fästet till den gick sönder så den ramlade ner och blåste runt all sand helatiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag vid matning så åkte lite flingor in i ett hörn och stannade där. Så nog har jag "döda punkter" i min cirkulation.

Så jag satte i den gamla Seio pumpen igen för att få bort dom. Nu är det rätt bra fart på vattnet och frågan är vad tycker fiskarna om det?

Kändes inte så bra när man såg att mat samlades i hörnet bakom stenarna så jag får stå ut med oljudet från pumpen tills jag har råd att byta ut den helt enkelt.

Annars snurrar allt på och vattenvärderna ändrar sig inte speciellt mycket. Så nu går man bara och ser fram emot träffen hos Ricke i helgen, ska bli kul att träffa fler med samma intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått för mig att algerna börjar släppa lite nu. Kanske den ökade cirkulationen hjälpt till lite.

Så här ser det ut i nuläget.

post-6103-14468923692464_thumb.jpg

Några alger är väldigt långa.

post-6103-14468923692645_thumb.jpg

Sen när jag satt och tittade idag så såg jag denna komma ut ur en sten. Snabb på att dra in sig när någon fisk närmade sig var den med. Vad kan det vara för en pryl?

post-6103-14468923692825_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är nog ingen fara med algerna. Ja jag satt och tittade lite längre och när den drog in sig så såg jag en rörmynning i hålet i stenen. Märkligt vad man kan upptäcka nya saker i akvariet. Det är ju inte så stort så jag tycker man borde ha kollat över allt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta var vad jag fick med mig hem från den trevliga träffen his Ricke i går.

post-6103-14468923715273_thumb.jpg

Stjärnpolyp

post-6103-14468923715461_thumb.jpg

S.Hystrix

post-6103-14468923715639_thumb.jpg

En Montipora om jag inte har helt fel (Taskigt minne)

post-6103-14468923715821_thumb.jpg

En dålig bild på Bruna Zoo`s

Sen avslutar jag med en helkars bild nu när dom nya korallerna är i.

post-6103-14468923716016_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fundering. Kan man ta bort knappar från en sten utan att skada dom? Jag har en sten med lite fina blå knappar på ganska långt bak i akvariet som passar bra i revet men jag skulle vilja få fram knapparna så dom blir mera synliga. Någar bra tipps på hur man löser det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...