Gå till innehåll

Walle_j:s Percula 90


Walle_j

Rekommenderade inlägg

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan detta vara glasrosor?

post-6103-14468923785731_thumb.jpg

Sen får jag snart ta fram rakhyvlen till denna stenen :)

post-6103-1446892378591_thumb.jpg

Iövrigt tuffar det på bra nu och dom stora algproblemen är helt borta. Koraller och djur verkar tycka det är trevligt iallafall. Räkorna är mycket mer framme nu och idag när jag fixade lite i karet så var puttsräkan tom framme och puttsade på mina fingrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok hoppas jag slipper upptäcka hur glasrosorna ser ut då ^^

Känns sådär att skaffa en fisk som jag bara kommer kunna ha i något år innan jag måste göra mig av med den. Finns det mindre fiskar som äter alger? Tycker det är så attans svårt att leta runt på reeflex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Mathias, du kommer väl ändå uppgradera till ett kar i Rickes storlek inom 2 år? :skrattar: Det där med algätare är lite svårt. De bästa algätarna i fiskväg är kirurger och kaninfiskar enligt min erfarenhet, men dvärgkejsare äter också en del alger. Dvärgkejsare äter väldigt mycket annat också som svampar och vissa plockar lite på koraller. Vill du inte ha en fisk så fyll på med sniglar, eremitkräftor och kanske en sjöborre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här tuffar baljan på och algerna frodas :) Får nog snart ta tag i att skaffa en algätare tror jag. Pratade med Kalmar akvarieaffär idag och dom hade en gul kirurg och en liten segelfenskirurg hemma. Synd att segelfenskirurgerna blir så hiskeligt stora för dom är riktigt fina. Får nog bli en runda dit imorgon och kolla lite iallafall.

Sen en fråga. I saltvattenskemi för dummies står det att rekomenderat Mg är mellan 1250-1350 men här går det ner till 1200 ca endligt mitt test mellan vattenbyten som jag gör en gång i veckan. Hur alvarligt är det att hamna på det värdet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zebrasoma veliferum blir i naturen uppåt 40 cm dvs. en stor kirurgfisk.

Lämpligare är Z. xanthurum, Z. flavescens eller Z.scopas om du är ute efter en Zebrasoma art.

Dessa blir runt 20 cm fullvuxna.

Annars är det väl så att fiskar anpassar sig efter utrymmet och växer därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär då hänger det två påsar i akvariet på inkoppling. I den ena är det en sjöborre av något slag. Var inte den jag beställde men det går nog bra iallafall :) Och i den andra är det en Valenciennea puellaris som ska hålla sanden vit och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...