Gå till innehåll

Balling. Varför gör ingen som jag vill??? Aqua Calc.


campokatt

Rekommenderade inlägg

Tjena. Detta blir den konstigaste trådstart på forumet.... Söker mest bekräftelse på att min hjärna tar rätt beslut..

Jag har köpt en 4 kanals doser pump med ett balling light kitt från en stockholmsbutik.

Tänker nu att jag ska köra med NaCl fritt salt oxå när jag ändå har en kanal extra och plats i akvarieskåpet.

Vill ha:

1 5l dunk med ca+ spårämnen.

1 5l dunk med Kh

1 5l dunk med Mg+ spårämnen (kan man ha dessa spårämnen i Kh dunken istället?)

1 5l dunk med NaCl fritt salt.

Ingen som har något att invända här?? Har svårt att hitta nån tråd om att nån annan gör så. Antingen skippar man saltet eller så kör man mg i samma dunk som nått annat.

Har laddat hem Aqua Calc.

Är det så enkelt att jag då bara går in under "Tillsats lösningar" och fyller i min akvarie volym (400l)

Sedan mäter förbrukningen på ca, mg och kh under en vecka och fyller i hur mycket dom sjunkit.(hittade på 20, 0,5, 20)

Markerar "Beräkna för identiska doseringar", "Endast MgCl2" och "Balanserad"

Sätter "Behållare volym" till 5000ml för alla fyra dunkarna.

Trycker på "beräkna tillförsel"

Och sedan gör jag som det står??

Får tex att jag ska blanda 635g CaCl2x2h20 i min 5l dunk. och ska dosera 34ml

127g NaHCO3 i min Kh dunk och ska dosera 35ml

100g NaCl fritt salt i den dunken och ska dosera 34ml

Detta skulle räcka i 150 dagar.

Nu hittade jag bara på världen för hur mycket som förbrukades på en vecka (20 för ca och mg samt 0,5 för kh) så siffrorna kanske inte är direkt rimliga men ändå... Har jag fattat Aqua Calc rätt då?? Eller måste jag göra fler inställningar nånstans?

Övriga spårämnen som jag vill använda antar jag att det vara är att räkna ut hur mycket jag vill ha i per dag och sedan häller i efter hur många dagar dunkarna räcker till.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med samma set-up, fungerar kanon.

Aqua Calc skippade jag nästan direkt, jag kör på känsla och sunt förnuft. Det blir bara rörigt med alla parametrar man ska ta hålla reda på i A.C.

Jag använder blandningar och började dosera enligt instruktioner Stigs i Gemlas hemsida www.oceanakvarium.se

Hör gärna av dig om du har frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drog igång enligt detta idag då jag fick ett paket på posten idag :)

Undrar lite, nu ställde jag in pumpen på att doseran Ca, Kh, Mg med en timmes intervall. 40ml Ca 19.00, 40ml Kh 20.00 och 40ml Mg 21.00. (Beställde inte NaCl fritt salt men det är på gång, får bli på 4'e kanalen.)

Är detta för tätt inpå? Men en timmes mellanrum.

Behöver jag dosera mer gör jag en likadan dosering framåt morgonen tänkte jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det smartaste är att du väger upp pulver och lägger i skummarfacket för att korrigera fel värden. I Aquacalc beräknar du hur mycket som går åt. Vänta 20 minuter för eller efter bikarbonaten. Mängden Kalcium jämfört med Magnesium stämmer aldrig när man skall kompensera.

Jag brukar mäta och korrigera varje gång jag fyller på dunkarna. Men när man startar med Ballingmetoden får man mäta oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Jag håller nu på att höja mina värden till en mer lämplig nivå än dom var på från början. Typ 310 Mg/l :)

Detta gör jag med separata tillsatser enligt Aquacalk..

Men sen när jag kommit upp på en bra nivå och enbart kör med ballingvätskorna måste jag ju justera in mängden efter mitt akvarie och förbrukning. Så om tex ca sjunker 10 enheter på en vecka när jag doserar 40ml/dag hur mycket mer ska jag dosera i?

Tänkte om nån kunde berätta hur mycket ca ökar om man doserar i 40ml av vätskan till 100l akvarievatten. Eller hur mycket som behövs för att höja ca 10 mg/l i 100l akvarievatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar justera in mängden tillsats efter förbrukning av Ca och kH. Mg- mängden minskar jag genom att minska mängden Mg i lösningen.

Enligt Aquacalc går det åt 83 ml Ca- lösning för att höja Ca med 10 i 100 liter vatten.

För att höja kH med en enhet går det åt 66 ml bikarbonatlösning till 100 liter vatten.

Jag skall kollräkna senare och lägga in det på hemsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten undran. Har kört enligt detta recept(Stig's) i en ca en månad. Får dosera ca 140ml av varje dunk för att hålla stabila världen.

Undrar om man kan fördubbla mängden salter i mina 5L dunkar för att kunna dosera mindre och få lösningarna att räcka dubbelt så länge??

Hur mycket av dom olika salterna kan man lösa i 5L vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som begränsar blandningarna är Bikarbonaten som har en löslighet på 96g/L vatten vid 20C, så i fem liter vatten kan du lösa maximalt 480g bikarbonat (det är riktigt svårt att få till att allt löser sig så man behöver en hel del headroom för att det ska lösa sig bra), så du kan inte dubblera mängden salt, tycker att stigs recept är precis rätt för vad man vill ha, man vill inte gå mycket över 300g/5L i bikarbonaten. Sen kan man ju alltid blanda de andra dunkarna starkare, men det är rätt smidigt att ha lika stor åtgång av de olika lösningarna tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som begränsar är att bikarbonaten är inte löslig i sådan koncentration. De andra salterna är mer lösliga. Mineralsaltet är litet olika för olika fabrikat.

Eftersom det också innehåller spårämnen är det en risk att något ämne inte löser sig utan ligger på botten så att det går först eller sist eller inte alls genom doserpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...