dampen Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Är jag ensam med Borstmask problem?förlorat två fiskar på två månader pga borstmask anfall...Vad ska jag göra....Mvh Johan Citera
Dellan1980 Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 hoppar borstmaskar på fisk :S det låter inte bra då jag har ett fyrtiotal i min tank :S Citera
ballsam Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Vad menar du med borstmask? Mej veteligen är borstmaskar filtrerare, eller är det en sabeltandad variant som jagar i grupp ; ) ? Ta gärna en bild på dom misstänkta individerna /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera
dampen Postat 20 september 2011 Författare Postat 20 september 2011 Jag tror att borstmasken är en asätare/allätare!Min Palett kirurg såg ut som ett pigsvin för en månad sen efter vad jag tror är en borstmask attack...borstmasken kryper på fisken när den sover på botten tror jag...Har förlorat en clown samt en blennid SO FAR.... Citera
Ozric Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Jag har tagit ur 2 stora borstmaskar genom att mata med frysfoder & stänga av pumparna i blåljuset på kvällen. De kom alltid fram då. Gyltor & scooters som gräver ner sig för natten torde ju ligga risigt till men jag har aldrig hört talas om att de kan bli mask-mat.. Citera
Sunny Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 (ändrat) Hej Johan, tråkigt med fiskarna.. har inte heller varit med om att bortmaskar lyckats hoppa på fisk.. Däremot är det vanligt att de tar fisken när den är sjuk eller redan död/döende. Annars brukar friska fiskar sällan bli offer. Är du säker på att det endast är borstmasken som är problemet och inget annat ?Trist iallfall lider med dig.. jag gillar dem inte heller när de blir stora och då gör jag likadant som janne att jag lägger mat i närheten av dem där jag kan ta dem i blåljus.MvhSunny Ändrat 20 september 2011 av Sunny Citera
Ricke Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Har haft mängder med olika maskar o aldrig varit med om att de tagit levande firrar. Låter som en parasit som käkar på fisken. Citera
Knewten Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 (ändrat) Kan det vara en sådan här mask du har? i så fall är det en fireworm. Och Tydligen hjälper arrowhead crab med att ta bort dom=).Mvh Knut Ändrat 20 september 2011 av Knewten Citera
ballsam Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Missuppfattade nog vad du menade med borstmask. Trodde du menar en son med vit plym som bor i ett rör och drar in sig när man petar på dom. Fireworms har jag en hel del av, men aldrig att dom tagit en firre. Mer rimligt som tidigare nämnts att de kan ge sig på döda eller döende individer. Paletten du sett angripen kan ju fått nån anna skit först och mask sedan..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
dampen Postat 20 september 2011 Författare Postat 20 september 2011 Fel av mig! det är Britelworm/fireworm... Och i natt ska den/dom dö... äckliga as...Borstmaskarna jag har haft i karet tidigare har varit gråa i färgen...Tack grabbar jag var snabb att döma fel mask Tack... Citera
greger Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 Låt bristlewormsen vara kvar du om dom inte är jättestora, det är fantastiska renhållningsarbetare - det finns några rovborstmaskar som kan ge sig på t.ex musslor och andra mollusker, men inte fiskar. Dessbättre är dessa relativt ovanliga.Finns några trådar om dessa också Citera
Reuben Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 har du sett dem gå på levande fisk? om inte tror jag att det är något annat i ditt kar som dödar fiskarna och sedan blir de bara uppätna av maskarna. Citera
dampen Postat 20 september 2011 Författare Postat 20 september 2011 Jag kan inte säga säkert men maskar på 15x2cm i ett 130l kar är lite förstora enligt mig... Citera
Ragman Postat 20 september 2011 Postat 20 september 2011 det var ju inte stort. när jag flyttade karet så fanns det 40cm maskar i mitt kar. men några fiskar gav dom sig inte på om det inte är så att dom redan är i princip döda Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.