Gå till innehåll

Hjälp jag förlorar fisk!


dampen

Rekommenderade inlägg

Jag tror att borstmasken är en asätare/allätare!

Min Palett kirurg såg ut som ett pigsvin för en månad sen efter vad jag tror är en borstmask attack...

borstmasken kryper på fisken när den sover på botten tror jag...

Har förlorat en clown samt en blennid SO FAR....

post-6168-14468922930069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit ur 2 stora borstmaskar genom att mata med frysfoder & stänga av pumparna i blåljuset på kvällen. De kom alltid fram då. Gyltor & scooters som gräver ner sig för natten torde ju ligga risigt till men jag har aldrig hört talas om att de kan bli mask-mat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan, tråkigt med fiskarna.. har inte heller varit med om att bortmaskar lyckats hoppa på fisk.. Däremot är det vanligt att de tar fisken när den är sjuk eller redan död/döende. Annars brukar friska fiskar sällan bli offer. Är du säker på att det endast är borstmasken som är problemet och inget annat ?

Trist iallfall lider med dig.. jag gillar dem inte heller när de blir stora och då gör jag likadant som janne att jag lägger mat i närheten av dem där jag kan ta dem i blåljus.

Mvh

Sunny

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missuppfattade nog vad du menade med borstmask. Trodde du menar en son med vit plym som bor i ett rör och drar in sig när man petar på dom. Fireworms har jag en hel del av, men aldrig att dom tagit en firre. Mer rimligt som tidigare nämnts att de kan ge sig på döda eller döende individer. Paletten du sett angripen kan ju fått nån anna skit först och mask sedan..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt bristlewormsen vara kvar du om dom inte är jättestora, det är fantastiska renhållningsarbetare - det finns några rovborstmaskar som kan ge sig på t.ex musslor och andra mollusker, men inte fiskar. Dessbättre är dessa relativt ovanliga.

Finns några trådar om dessa också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...