Gå till innehåll

Räcker 400w mh till 80cm djup?


timmpa

Rekommenderade inlägg

Har en kub som är 90x60x80(LxBxH) och undrar vad som kan vara lämpligt att ha som belysning.

Den faktiska vatten nivån ligger på 75cm och undrar då om en 400w mh skulle räcka.Med tanke på djupet och den begränsade arbetsytan kanske karet är lite oläpligt men det känns mäktigt med lite djup.

Till den sortens vatten den andvänds till i dag är det bara tappa ur halva karet när man vill böka och möblera om.Visst kan man göra det med saltvatten med om man har ett par tunnor att förvara vattnet i ....

Mvh Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha det e klart...tänkte inte på de ;)

har läst en del om led men blir inte klok på allt att hålla reda på...hur tätt dom bör sitta för en bra spridning,linser vilken vinkel och watt för att jämnföra imot en tex mh lampa.Men visst drift kostnaden vid ett led bygge är mera ekonomisk än andra lampor.har sätt det finns enda upp till 300w led men förstå förlite i nuläget för att kunna avgöra vad som kan fungera :D

vad bör man tänka på ang led-ljus?

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att man måste verkligen akta sig för vissa kinaleds. Varnar mest pga att du skriver om 300W armaturer. Har inte sett så starkt på marknaden. Du skulle nog klara dig ganska bra med en 230W Maxaspect armatur. Alternativt en DIY. Har du inte stenkoll håll dig borta från noname märken från ebay etc för det finns stor chans att bli lurad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej du har ju ungefär samma vattenmängd som mig.

dock är mitt kar 70 högt med 60cm vatten.

jag har ett DIY LED bygge på 144 st cree dioder (432w)kör dock dem inte på max...

är väldigt nöjd har snart varit igång 2 veckor märker en ökad tillväxt på mina spser dock så ska ha fler linser har bara det på ca 66% resten försvann i flytten.

hade innan 2x250w mh + 4x39w t5 (656w)

om man tänker på binntiden på ledramperna på 50000 timmar, så kommer man att spara sjukt mycket pengar. både i lampbyte och energi förbrukning.

mvh/Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så med andra ord så är en 400w mh inte så tokigt att ha på karet .....visst är det en del som är mindre bra i mina ögon...så som värme,drifts kostnad men å andra sidan en led ramp...dyr i inköp men sen finns det nog många fördelar som drift och sen är det ju det där med att dom "ska" fungera 50.000 tim medans mh lampan bör bytas 1 gång/år?

bara en fråga....hur många tim beräknar man att en mh lyser innan den bör bytas?.... kör i dag (8 tim x 365/dag =2920 ljus tim/år) men målet är väl kanske 10 tim/dagar

Mvh Niklas

jo visst ja....någon sida som man kan titta efter lite DIY ledar eller kompletta satser? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brinntid på ledlampor undrar jag om någon testat att de håller så många timmar som det sägs utan att tappa effekt...

För det testet skulle en lampa vara igång dygnet runt i 6 år för om det skulle stämma. Om man släcker ner så tar det ju fler år o testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...