Gå till innehåll

överfyllt sump- sänkt salthalt, panik


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Kom upp till morse och upptäckte att osmosslangen låg kvar i karet, hade givetvis glömt stänga kranen igårkväll..... Det vari grevens tid, hade någon mm kvar innan sumpen hade svämmat över, såvitt jag kan se nu har det inte runnit ut nått vatten. Men jag har ju lyckats få 100-120l sötvatten under natten, salthalten ligger nu på 1,020.... Låg på c:a 1,026 innan(sist jag kollade för ett tag sedan...). Skummaren har dessutom fått fnatt och skummat över rejält, med följd att det guck som var i koppen innan till stor del runnit ut i karet.....

Vad bör jag göra?

Har tömt ut vatten så att nivån är nere på ganska normal nivå i sumpen(lite över, tänkte att dunstningen höjer salthalten lite efter hand) och fyllde i lite salt från en spann som jag råkade ha blandad. Måste strax iväg till jobb, så det är väl bara att hålla tummarna att inte alla fiskar och koraller stryker med under dagen..... Men hur fort kan jag höja nivån? Hm, kom just på att jag behöver mer salt för att komma tillbaka på normala nivåer..... Karet är på 630l, någon som kan fundera ut ungefär hur mycket salt som går åt för att höja från 1,020 till 1,025-26?

Kör biopellets, reaktorna har gått normalt, ska jag försöka få i lite kol i karet kanske?

Andra tankar eller råd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för råden, sitter nu maktlös och ovetandes om karets status på jobb....

Kruxet med salt i påfyllningen är att jag kör med kalkmixer, men den kan jag ju förståss koppla ur ett tag för det är nog en ganska bra ide att köra salt via påfyllningen för att sakta öka halten igen

edit: Det blev ju kanske inte en jättedrastisk sänkning ändå, runt 1,020 är väl inte riktigt katastroflågt egentligen? Klarar djuren bara chocken av en sänkning på c:a 6h, så klarar de väl salthalten. Lämnade kvar lite extra nivå och fick i lite blandat salt så jag tror att salthalten kommer ligga runt 1,021-22 eller nått när jag kommer hem ikväll

Frågan är också hur mycket vatnet påverkas av skummargucket? Men på 6-700l vatten borde det väl inte heller vara katastrof?

Ändrat av MattiasN
la till lite..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarn kommer säkert att skumma över rejält. Stryp luften så pass att det blir hanterbart. Efter ett par tre skummarkoppar går det att börja öka luften.

(Jag antar att koppen var nästan full. Man brukar ju inte ha tur när man har otur). Jag brukar salta på i skummarfacket i sumpen. En kopp salt var tredje timme ungefär om du är hemma och vaken så är du snart rätt. 20 koppar kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack, ska hålla mig lugn, hoppas bara det mest klarar sig, är så väldans nöjd med hur fiskbesättning och korallerna börjar så smått ta sig.... Typiskt att man ska klanta till sig! Men det vara kanske tur i oturen att jag inte tog sovmorgon för då hade sumpen hunnit rinna över oxå....

Ska tänka på skummaren, hade den av ett tag imorse, kollade sen innan jag gick och då var den okej, men stryper lite när jag börjar salt upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vatten tömde du ur? Egentligen skulle du bara kunnat hällt i det allt effetersom vattnet dunstar ur karet, och när allt är i igen borde du ju ligga på dina 1,026 igen... Om du nu sparat vattnet vill säga. Men om det är mycket vatten och du inte har så mycket avdunstning så kan det ju ta lång tid är klart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom hem igår och karet såg riktigt välmående ut! Salthalten låg på 1,022 när jag kollade igen, vilket inte känns som någon akut katastrof, blir till att höja så lugnt. Måste bara få tag på mer salt....

Tror det blev c:a 100l som åkte ut, men det blev rakt ner i avloppet, tänkte inte tanken att spara...

Men sett till att salthalten faktiskt inte sjönk mer än vad den gjorde så kanske man ska se det som ett vattenbyte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...