Postat 30 januari 200520 Är hÄller pÄ att starta upp ett 600L med "inbyggd" sump i. sumpen ska vara 30cm i ena Ànden. nu funderar jag pÄ hur stort "jack" jag ska göra till ytavrinningen.. finns det nÄgot sÀtt man kan rÀkna ut detta eller mÄste man prova sig fram.ska jag ha en eller tvÄ pumpar à 3300L/h i sumpen??
Postat 30 januari 200520 Är Vet inte om jag förstÄr vad exakt du menar med ett "jack", men om du ska ha sumpen som en avskÀrmad del av karet sÄ rÀcker vÀl det med att mÀta avskÀrmningsglaset sÄ att det Àr lÀgre Àn akvariets vÀggar. Sen Àr det bara att sÀtta upp en kam eller nÄt som hindrar att nyfikna invÄnare glider över och pumpa vattnet över skiljevÀggen in i huvudkaret. DÄ borde du slippe göra ett hÄl (om det Àr var du menar med "jack")I och med att pumpen i sumpen inte behöver pumpa upp vattnet dÄ den ligger pÄ samma nivÄ sÄ Àr kanske 3300l/h tillrÀckligt, men dÄ behöver du ha cirkulationspumpar inne i karet. Vore jag dig sÄ skulle jag faktiskt ha 2x3300l/h sÄ fÄr du ordenligt med blÄs. Men frÄgan Àr om du fÄr plats med tvÄ pumpar plus skummare och andra grejer i 30cm utrymme (utgÄr ifrÄn att du ska ha andra grejer ocksÄ...)
Postat 31 januari 200520 Är Författare du har förstÄtt rÀtt med mitt "jack" men frÄga Àr rinner det inte över kanten pÄ akvariet om "jacket" blir för litet.och pumparna ska vara 2x3300 + en till lite mindere men ska jag ha bara en i sumpen eller bÄda. men som du sa det kan ju bli lite trÄngt i sumpen med tvÄ. utrymmet blir ju 60x30 cm och sÄ ska det vara ett par "kammare" en för vÀrmare och skummare en för lite sten och eventuellt caluerpa. sedan ska pupen sitta dÀr med ju. sÄ en rÀcker nog.men huvudfrÄgan À. rinner det inte över akvariemanten om jag t.ex bara har ett jack pÄ 20cm bredd och lÄt oss sÄga 3 cm lÀgre en akvariekanten??
Postat 31 januari 200520 Är DÄ blir dess yta 20x3cm eller hur? 3 cm blir pÄ grÀnsen med 2x3000l/h om du kör med nÄn galler eller kam. Min ytavrinningsbox Àr 15x15cm med en plastkam klistrad högst upp. Om jag kör bÄde pumparna (2x3400l/h) stiger vattnet 2,6cm frÄn glaskanten pÄ boxen medan om jag kör en pump (1x3400l/h) sÄ stiger vattnet med 1,7cm.Kör du >6000l/h pÄ 20x3cm sÄ blir det rÀtt tajt skulle jag tro. 4cm eller Ànnu bÀttre 5cm lÀgre Àn akvariets kant kanske skulle vara pÄ sÀkra sidan "just in case"...
Postat 31 januari 200520 Är Författare tack för hjÀlpen. det var en bra jÀmförelse. nÄgon annat jag ska tÀnka pÄ vid mitt sumpbygge? du verkar köra med sump du med. nÄgra bra tips? vad har du gjort för "misstag" sÄ jag slipper göra samma sak..
Postat 31 januari 200520 Är Jaaaaa... Var ska jag börja?!Nej, skÀmt Ä sido sÄ var det svÄraste sjÀlva rören och berÀkningen av vinklar och böjningar. Du ska ju inte ha en sump under karet, vilket gör att du slipper den delen. Men se till att du "mjuktestar" om du har möjligthet innan du fixerar allt i slutgiltig position. BÀttre att testa i början Àn att behöva slita upp saker och ting nÀr limmet har stelnat (inte för att jag har behövt göra det host, host...)Testa gÀrna Àven med att bara stÀnga av saker/dra ut sladden och sen plugga in allt igen och se att allt flyter pÄ som vanligt och det inte finns risk för att det blir översvÀmning nÄnstans.Kolla Àven bildern i gallerin pÄ http://reefcentral.com/gallery/showgallery.php?cat=578&t humb=1DÀr finns det bra idéer som man kan ta Ät och anvÀnda.Lycka till!/Vahagn
Postat 31 januari 200520 Är ni som har skummare i karet.. hur slipper ni alla miljon tals smÄ bubblor som kommer frÄn skummaren att hamna i karet??ja har typ massa över/under passager i sumpen men fÄr ÀndÄ upp en hel del smÄ fula bubblor..
Postat 1 februari 200520 Är Jag har en bit filtermatta som jag har klistarat pÄ glasrutan som delar facket intill skummaren. Funkar bÄde som ljuddÀmpare Ät forsen och tar Àven bort en stor del av bubblorna. Resten försvinner pÄ vÀgen i de tvÄ resterande tvÄ facken.
Postat 1 februari 200520 Är Filtermattan mÄste vÀl bli tÀt nÄn gÄng och hur gör du dÄ nÀr den Àr fastlimmad?
Postat 1 februari 200520 Är Jag har ett innerfack och min ytavrinning Àr 12cm och vatten som passerar Àr ca 2000 L. tror nog att du ska ca 30-40cm. Glöm inte att fixa en lÄda eller dylikt efter ytavinningen. DÀr kan du lÀgga vadd eller filtermatta som tar hand om en massa skit sÄ belastar du inte skummaren lika hÄrt men vadden behöver bytas ofta. HÀr Àr en bild pÄ min ytavrinning
Postat 1 februari 200520 Är Ah! Hittills har det gÄtt att plocka av stora klumpar gegga som lyckligtvis sitter ihop. Men det dÀr insÄg jag efterÄt och mÄste sparka mig sjÀlv i baken och göra om den.Har tÀnkt att limma fast tre bitar av glas pÄ sidorutorna samt glasrutan mot skummarfacket som kommer att hÄlla fast filterbiten tÀtt mot rutan. DÄ kan jag ta av och rengöra den nÀr jag vill.Jag hade fÄtt hjÀrnslÀpp efter att ha snickrat stÀllningen med huvet och sedan rördragningarna etc. etc. DÄ blev det en och annan nödlösning som jag visste att jag kommer att göra om. Den hÀr Àr en pÄ "att-göra-listan" .
Postat 12 februari 200520 Är Författare nu hÄller det pÄ att limmas sump i anken. tck för alla tips och rÄd sÄhÀr lÄngt.Àr lite nervös för hur det ska bli. man vet ju inte om det blir rÀtt förrÀnn vattnet Àr i och pumparna satts igÄng. men tror det ska bli bra.hoppas att mina bestÀlda skummare fÄr plats. hade tÀnkt mig tvÄ stycken aquamedic midiflotor. tror jag fÄr dom pÄ mÄndag. nÄgon som har erfarenhet av dessa??
Postat 19 februari 200520 Är kan nÄgon skicka bilder eller ritningar pÄ sump i akvariet? cybercimon@hotmail.com .
Postat 19 februari 200520 Är Jag har ett innerfack och min ytavrinning Àr 12cm och vatten som passerar Àr ca 2000 L. tror nog att du ska ca 30-40cm. Glöm inte att fixa en lÄda eller dylikt efter ytavinningen. DÀr kan du lÀgga vadd eller filtermatta som tar hand om en massa skit sÄ belastar du inte skummaren lika hÄrt men vadden behöver bytas ofta. HÀr Àr en bild pÄ min ytavrinningHur mÄnga centimeter Àr din vattenyta över sjÀlva kanten
Postat 19 februari 200520 Är Författare jag drog igÄng mitt för en vecka sedan och kör dÄ med bÄda Project 3300l/h pumpar. och dom ligger vÀll dÄ ca:4 cm över kanten.ytavrinningen Àr 15cm lÄng och 4 cm lÀgre Àn övrigt och det Àr nÀstan uppe sÄ högt det gÄr. tycker det blev riktigt bra.
Postat 20 februari 200520 Är Jag har ett innerfack och min ytavrinning Àr 12cm och vatten som passerar Àr ca 2000 L. tror nog att du ska ca 30-40cm. Glöm inte att fixa en lÄda eller dylikt efter ytavinningen. DÀr kan du lÀgga vadd eller filtermatta som tar hand om en massa skit sÄ belastar du inte skummaren lika hÄrt men vadden behöver bytas ofta. HÀr Àr en bild pÄ min ytavrinningHur mÄnga centimeter Àr din vattenyta över sjÀlva kantenCa 1 - 1,5cm
Postat 14 oktober 200520 Är Författare tar upp detta igen. för nu börjar planerna pÄ att bygga om sumpen. eller snarare ta bort den "interna" och bygga en extern under karet.jag ska inte borra utan tÀnkte att anvÀnda mig av en box av nÄgot slag. sÄ det blir till och bygga ihop nÄgot sjÀlv för priset pÄ dom Àr ju inte vettigt. nÄgra tips?sumpens volym blir kring 200l. mÄtten lutar Ät 130X50X40cm men dÄ ska det vattenytan i sumpen ligga typ15 cm under kanten om i fall att det blir strömavbrott eller sÄ.vad ska jag ha för returpumpskapacitet.? rördimensioner? kanske till och med nÄgon som kan dela med sig av mÄtt eller ritningar pÄ en ytavrinningsbox som Àr bra..?
Postat 14 oktober 200520 Är HÀng med pÄ "runt VÀxjötrÀffen" nu pÄ lördag fÄr du se nÄgra alternativ.Början hos Linnex klockan 14. ForumtrÄden heter "VÀxjö med omnejd".
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.