Gå till innehåll

tillverkning av sump/ytavrinning


Tias/Frida

Rekommenderade inlägg

håller på att starta upp ett 600L med "inbyggd" sump i. sumpen ska vara 30cm i ena änden. nu funderar jag på hur stort "jack" jag ska göra till ytavrinningen.. finns det något sätt man kan räkna ut detta eller måste man prova sig fram.ska jag ha en eller två pumpar à 3300L/h i sumpen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag förstår vad exakt du menar med ett "jack", men om du ska ha sumpen som en avskärmad del av karet så räcker väl det med att mäta avskärmningsglaset så att det är lägre än akvariets väggar. Sen är det bara att sätta upp en kam eller nåt som hindrar att nyfikna invånare glider över och pumpa vattnet över skiljeväggen in i huvudkaret. Då borde du slippe göra ett hål (om det är var du menar med "jack")

I och med att pumpen i sumpen inte behöver pumpa upp vattnet då den ligger på samma nivå så är kanske 3300l/h tillräckligt, men då behöver du ha cirkulationspumpar inne i karet. Vore jag dig så skulle jag faktiskt ha 2x3300l/h så får du ordenligt med blås. Men frågan är om du får plats med två pumpar plus skummare och andra grejer i 30cm utrymme (utgår ifrån att du ska ha andra grejer också...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har förstått rätt med mitt "jack" men fråga är rinner det inte över kanten på akvariet om "jacket" blir för litet.

och pumparna ska vara 2x3300 + en till lite mindere men ska jag ha bara en i sumpen eller båda. men som du sa det kan ju bli lite trångt i sumpen med två. utrymmet blir ju 60x30 cm och så ska det vara ett par "kammare" en för värmare och skummare en för lite sten och eventuellt caluerpa. sedan ska pupen sitta där med ju. så en räcker nog.

men huvudfrågan ä. rinner det inte över akvariemanten om jag t.ex bara har ett jack på 20cm bredd och låt oss såga 3 cm lägre en akvariekanten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir dess yta 20x3cm eller hur? 3 cm blir på gränsen med 2x3000l/h om du kör med nån galler eller kam. Min ytavrinningsbox är 15x15cm med en plastkam klistrad högst upp. Om jag kör både pumparna (2x3400l/h) stiger vattnet 2,6cm från glaskanten på boxen medan om jag kör en pump (1x3400l/h) så stiger vattnet med 1,7cm.

Kör du >6000l/h på 20x3cm så blir det rätt tajt skulle jag tro. 4cm eller ännu bättre 5cm lägre än akvariets kant kanske skulle vara på säkra sidan "just in case"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley4.gifJaaaaa... Var ska jag börja?!

Nej, skämt å sido så var det svåraste själva rören och beräkningen av vinklar och böjningar. Du ska ju inte ha en sump under karet, vilket gör att du slipper den delen. Men se till att du "mjuktestar" om du har möjligthet innan du fixerar allt i slutgiltig position. Bättre att testa i början än att behöva slita upp saker och ting när limmet har stelnat (inte för att jag har behövt göra det host, host...smiley2.gif)

Testa gärna även med att bara stänga av saker/dra ut sladden och sen plugga in allt igen och se att allt flyter på som vanligt och det inte finns risk för att det blir översvämning nånstans.

Kolla även bildern i gallerin på http://reefcentral.com/gallery/showgallery.php?cat=578&t humb=1Där finns det bra idéer som man kan ta åt och använda.

Lycka till!

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett innerfack och min ytavrinning är 12cm och vatten som passerar är ca 2000 L. tror nog att du ska ca 30-40cm. Glöm inte att fixa en låda eller dylikt efter ytavinningen. Där kan du lägga vadd eller filtermatta som tar hand om en massa skit så belastar du inte skummaren lika hårt men vadden behöver bytas ofta. Här är en bild på min ytavrinning

2005-02-01_091048_Ytavrinning.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah! Hittills har det gått att plocka av stora klumpar gegga som lyckligtvis sitter ihop. Men det där insåg jag efteråt och måste sparka mig själv i baken och göra om den.

Har tänkt att limma fast tre bitar av glas på sidorutorna samt glasrutan mot skummarfacket som kommer att hålla fast filterbiten tätt mot rutan. Då kan jag ta av och rengöra den när jag vill.

Jag hade fått hjärnsläpp efter att ha snickrat ställningen med huvet och sedan rördragningarna etc. etc. smiley29.gif Då blev det en och annan nödlösning som jag visste att jag kommer att göra om. Den här är en på "att-göra-listan" smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu håller det på att limmas sump i anken. tck för alla tips och råd såhär långt.

är lite nervös för hur det ska bli. man vet ju inte om det blir rätt förränn vattnet är i och pumparna satts igång. men tror det ska bli bra.

hoppas att mina bestälda skummare får plats. hade tänkt mig två stycken aquamedic midiflotor. tror jag får dom på måndag. någon som har erfarenhet av dessa??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett innerfack och min ytavrinning är 12cm och vatten som passerar är ca 2000 L. tror nog att du ska ca 30-40cm. Glöm inte att fixa en låda eller dylikt efter ytavinningen. Där kan du lägga vadd eller filtermatta som tar hand om en massa skit så belastar du inte skummaren lika hårt men vadden behöver bytas ofta. Här är en bild på min ytavrinning

Hur många centimeter är din vattenyta över själva kanten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett innerfack och min ytavrinning är 12cm och vatten som passerar är ca 2000 L. tror nog att du ska ca 30-40cm. Glöm inte att fixa en låda eller dylikt efter ytavinningen. Där kan du lägga vadd eller filtermatta som tar hand om en massa skit så belastar du inte skummaren lika hårt men vadden behöver bytas ofta. Här är en bild på min ytavrinning

Hur många centimeter är din vattenyta över själva kanten

Ca 1 - 1,5cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

tar upp detta igen. för nu börjar planerna på att bygga om sumpen. eller snarare ta bort den "interna" och bygga en extern under karet.

jag ska inte borra utan tänkte att använda mig av en box av något slag. så det blir till och bygga ihop något själv för priset på dom är ju inte vettigt. några tips?

sumpens volym blir kring 200l. måtten lutar åt 130X50X40cm men då ska det vattenytan i sumpen ligga typ15 cm under kanten om i fall att det blir strömavbrott eller så.

vad ska jag ha för returpumpskapacitet.? rördimensioner?

kanske till och med någon som kan dela med sig av mått eller ritningar på en ytavrinningsbox som är bra..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...