Gå till innehåll

Funderingen från en nybörjare


Mia L

Rekommenderade inlägg

Jag har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium som är på 80 liter. Jag har sysslat med sötvatten i 33 år men detta nya känns som att vara på riktigt djupt vatten :) men himla spännande!smiley1.gif

Det jag undrar över och försökt läsa mig till är om osmos vatten blir gammalt och i så fall efter vilken tid? Detsamma gäller tillblandat saltvatten. Det står att det ska blandas till i förväg innan det ska användas men har sen har jag hört att det blir gammalt eller förstört om det står för länge och då är min fråga hur länge är för länge? Måste det syresättas för att inte bli dåligt eller? Ska jag skaffa ett akvarium bara för färdigblandat saltvatten att ha att byta med?

Nästa undran är om det går att använda flingfoder samt pellets som är för sötvattensräkor till saltvattensräkor? Om inte vad är det för skillnad? Matar min putsarräka just nu med cyclops vilken den verkar gilla men undrar om jag även kan använda röda mygglarver och annat frysfoder som finns till sötvattensfiskar.

Vore mycket tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosvatten blir inte gammalt. Färdigblandat saltvatten blir inte heller gammalt om det förvaras mörkt. Men ett undantag finns det. Tropic Marine Pro Reef behöver användas så fort som det är blandat. Det är bra om det färdigblandade vattnet står i en hink eller dunk utan lock en eller två dagar innan man använder det.

Jag är tveksam när det gäller sötvattensfoder. Det har i allmänhet för låg halt av nödvändiga fettsyror. Det enda undantaget jag vet är cyclops som är ett utomordentligt bra foder i saltvatten. Röda mygglarver är inte lämpligt i saltvatten och dessutom farligt för användaren. (framkallar allergier). Mysis är ett utmärkt foder men de kommer ju från saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen över till "the dark side" Mia - det tog några år :) Gör du eget foder - typ räkmix så se till att du har mycket cyclop-eeze i blandningen - då får du omega 3 syrorna. Röda mygg är inget bra foder - varken i sött eller salt vet du väl - med några undantag. Att mata in vissa saltvattensfiskar (framförallt fjärilar) är det utmärkt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mia o välkommen till SVG.

Ja är en nybörjare precis som du med lång tid i sötvärlden.

Tropicals Spirulinaflingor funkar helt ok. Men den mest vesäntliga skillnaden i mathållning mellan sött o salt är att salta fiskar kräver mycket mera varierad kost för att må prima.

En troffe kan gå o beta samma aufvuchs hela livet i sjön, men en saltvattenfirre tar och behöver "allt" i matväg som passerar förbi i saltströmmen.

Försök att få dom att äta så mycke varierat som möjligt, men mata i miniportioner (helst flera gånger om dan) för att belasta vattnet så lite som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...