strf90 Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Hejsan!En liten fråga angående limning av pvc rör.Röret som skall limmas skall gå från skummare ner i sump, dvs ingen direkt stående vattenpelare eller dylikt i röret. För att limma dessa PVC-rör måste man ha så kallat Tangit PVC-U, eller vad det heter, eller kan man ha gammalt hederligt Epoxy eller superlim? Kanske lägga en silikonsträng runt utanpå sen oxå för säkerhetsskull. Eller är Tangit sådant att det inte släpper ifrån sig allsköns gift ner i vattnet?MVh Daniel Citera
Janne68 Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Tangit är det som gäller för att limma PVC och det ställer mig veterligen inte till något, då "alla" använder det till sina rördragningar till saltkaren.Så kör med det så blir det bra Citera
strf90 Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Tack för snabbt svar! Har dock inget Tangit liggande och slut på lokala Zoobutiken. Dock en hel massa epoxy och superlim. Men får väl beställa Tangit från nätet då kanske. Citera
stigigemla Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Bör finnas hos en lokal rörläggare eller byggvaruhus. K-Rauta brukar ha. Citera
Constanzo Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Inget superlim eller epoxy! Tangit är engetligen inget lim utan snarare ett lösningsmedel. Tangiten består av PVC-granulat samt cyklohexanon (som löser upp PVC). När man rengjort PVC-röret och rördelen med rengöring (tangit-rengöringsvätska) samt limmat ihop delarna, blir skarven helt homogen. I princip vulkar man alltså ihop rören....Nåväl, det jag försöker säga med allt dravel är använd endast Tangit rengöring/lim för att sammanfoga PVC! Efter total genomhärdning (24 timmar) är röret ofarligt för akvariet, spola dock igenom rören noga innan drifttagning, och dra gärna genom ett snöre med en svamptuss i enda ändan för att "diska av" röret invändigt!MVH/Kenny@GPA Citera
strf90 Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Tack för alla snabba svar. Då e det dags att införskaffa Tangit, Får bli att inhandla något sådant på någon butik på nätet ty varken k-rauta, hornbach eller bauhaus har detta i sortimentet. Citera
Vandal Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 hade samma problem.. det FINNS på bauhaus, men personalen är inkompetent/orkar inte hjälpa till att hitta... ska ligga bland de vita rören till toaletter och handfat... Citera
-=Mr_B=- Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 hade samma problem.. det FINNS på bauhaus, men personalen är inkompetent/orkar inte hjälpa till att hitta... ska ligga bland de vita rören till toaletter och handfat...Vad fan har du gjort på mitt lokala Bauhaus, du måste ju ha alternativ närmare ditt hem...Med andra ord, exakt så här är det här med. Låg en hel driva tangit-tuber här, men personalen viste inte vad jag pratade om.B! Citera
strf90 Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Ahrgg jaja då får jag väl ta en sväng dit nu imorgon då (igen)... blir så trött... Men tack för svaren Citera
Vandal Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Vad fan har du gjort på mitt lokala Bauhaus, du måste ju ha alternativ närmare ditt hem...Med andra ord, exakt så här är det här med. Låg en hel driva tangit-tuber här, men personalen viste inte vad jag pratade om.B!Visste inte att ni fick åka till göteborg för att handla på bauhaus... Citera
hansson_1985 Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Jag som var helt säker på att ni pratade om bauhaus i Västerås! Citera
-=Mr_B=- Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Jag tror att den här tråden kunde vara ett trevligt uppvaknande för personal & inventarie-ansvariga på bygget... Någon som känner någon som..?B! Citera
strf90 Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Va på Bauhaus i Malmö (svågertorp) idag (kunde inte vänta med att se om jag missat det). Men där fanns det inte. De hade dock hjälpsam personal och vi kollade igenom artikeldatabasen och de hade det inte men vissa andra Bauhaus hade tydligen... Nåja som tur va hade Harald Nyborg det i sortimentet istället... E ju sjukt märkligt att det inte finns på så "välsorterade" byggvaruhus, finns det inget användingsområde än akvaristik för Tangit eller? Citera
_Manne_ Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Närmsta pool försäljare hade också haft det hemma.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
koaala Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 Använde plexiflex 116 på insidan och något typ av glasfiber smörja utsidan. Kommer inte ihåg exakta namnen. Det ena är plastlim köpt från plastfirma, det andra är köpt från Statoil och används för att laga och täta hål i båt och bilar t.ex. Dock är den andra blå i färgen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.