Gå till innehåll

Husmorstänk vid urlakning.


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Jag har läst en del trådar om det där med urlkaning av gammal (död) LS och börjat fundera lite kring ämnet. För det första skall det göras i saltvatten, så långt är jag med. Man behöver någon form av fosfatremover eller liknande. Men om man byter vatten säg varje eller varannan dag borde detta inte vara nödvändigt? Men då kommer vi till det vesäntliga i mina funderingar, saltkostnaden. Är det verkligen nödvändigt att använda ett salt gjort för akvariebruk? Eller funkar det med ett helt vanligt salt utan en massa skumrask men väldigt billigt? Finns det någon speciell anledning till att använda "rätt" salt i denna process eftersom stenen ändå är död? Kan man använda "fulsalt" fram tills nitrit/fosfat är nere i rätt nivåer och sedan köra "finsalt" ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man dela in rengöringen av stenen i fem steg som är lika väsentliga.

1. Mekanisk rening . Man borstar ur stenen och spolar av den lösa rester gärna med högtryck.

2. Blöt rengöring. Man lägger stenen i blöt så de organiska ämnen som är kvar blöts upp och mjuknar under kanske en vecka.

3. Ny renspolning.

4. Bakteriell rensning. Man lägger stenen i vatten och låter bakterier sköta rengöringen. Det blir oftast en grå grumling i vattnet och en grå till brun slemmig beläggning i hinken. När den är färdig klarnar vattnet. Detta går fortare i saltvatten.

OBS! I mörker annars växer det alger på stenen.

5. Sista renspolningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit på och experimenterat lite i höst med detta, att köra osmosvatten i början gjorde att det luktade död o elände under den första veckan även om jag bytte vatten dagligen.

Det lossade en hel del från stenen även om den var skrubbad sen innan.

Därpå körde jag väteperoxid(inte speciellt mycket) och sen lite citronsyra det slutade lukta samt så blev stenen rätt fin.

Jag körde den då i hink med vatten o pump för att låt den gå lite längre o laka av sig eventuella rester, pumpen dog och jag märkte det pga av en aromatisk doft som steg från hinken.

Doften av sumpgas var ihärdig men den fick jag slutligen bort med lite mer väteperoxid.

Vad som återstår är nu att låta stenen gå med lite saltvatten o bakterier för att sedan testa om och hur mycket fosfat den eventuellt släpper.

Ett tipps är dock att inte köra för hårt med syra då den löser upp stenen och bildar ett vitt lager runt stenen som är svår att få bort.

Dethär är den kemiska varianten av rengöring av sten och de finns som tidigare visats flera sätt att göra det hela.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...