Gå till innehåll

Död LS


kaptenen

Rekommenderade inlägg

Ska efter jul starta upp ett clownhotell på 58 l, och jag har ungefär 1 kg död LS som ligger i garderoben och stökar. Ska jag laka ur dem för de hade jag liggandes i ett av mina sötvattensakvarium i ungefär två år, och när det akvariumet som de låg i stängdes ned så fick de en ny boplats i en garderob.

Så hur ska jag göra? Är det ens värt att lägga tid på endast 1 kg om så e fallet att jag måste ha det i en hink med fosfat-remover i hundra år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen efter att ha kört med 50kg död sten (död levande sten känns lite motsägelsefullt...) från börjat och lakat ur allt så skulle jag säga att det inte är värt allt arbete om det inte handlar om upp mot 100kg sten. I 6 veckor bytte jag vatten 3-4 gånger i veckan och ändå var det en hel del fosfat som läckte när jag väl började. Slutade med att jag sakta började byta ut stenen mot levande och har nu ca 50/50. hade fosfatremover i karet första 7-8 månader samt körde biopellets. Var inte föränn ett par månader tillbaka som jag faktiskt nådde 0 fosfat (trotts snålt med mat och lite olika fostfat removers...

Rekomenderas ej!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen efter att ha kört med 50kg död sten (död levande sten känns lite motsägelsefullt...) från börjat och lakat ur allt så skulle jag säga att det inte är värt allt arbete om det inte handlar om upp mot 100kg sten. I 6 veckor bytte jag vatten 3-4 gånger i veckan och ändå var det en hel del fosfat som läckte när jag väl började. Slutade med att jag sakta började byta ut stenen mot levande och har nu ca 50/50. hade fosfatremover i karet första 7-8 månader samt körde biopellets. Var inte föränn ett par månader tillbaka som jag faktiskt nådde 0 fosfat (trotts snålt med mat och lite olika fostfat removers...

Rekomenderas ej!

Okej, låter inte särskilt roligt det där. Men hur e det då med sten som stått i sötvatten i två/tre år?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremovern som behövs kostar nog mer än vad ett kilo ny fräsch och fin sten kostar.

Jag har själv haft i en del torr LS på ett par pelare jag byggt bl.a. och det har funkat för mig, men den stenen har inte varit i sötvattenskar dessförinnan.

Vad stenen i ett sötvattensakvarium innehåller vet man nog bäst själv då man har någorlunda koll på vad man haft i karet eller ej, men är det den typen av sten du vill ha i ditt saltkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det bara är ett kg så ser jag det som en liten testgrej, och jag antog att den troligtvis inte behöver ligga i en balja i flera månader pga att den legat i sötvatten under "lång" tid. Självklart, om det visar sig att den inte verkar vara passande så skiter jag i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...