Gå till innehåll

kan man få denna att fungera tro??


maresboy

Rekommenderade inlägg

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=370>

<T>

<TR>

<TD class=itemimg vAlign=top height=125>98042.jpg </TD></TR>

<TR>

<TD style="PADDING-BOTTOM: 5px; BORDER-BOTTOM: #d8d8d8 1px solid">Fläkt/tempkontroller LCD 5,25"

4x fläkt, 4x temp </TD></TR>

<TR>

<TD style="PADDING-TOP: 5px">

Avancerad kontroller som styr varvtalet på 4 st 3-pins fläktar och övervakar temperaturen i din datorlåda. Monteras i ledig 5,25" plats. Temperatursensorerna (4 st) kan placeras för övervakning av t.ex. CPU, PSU, hårddisk och system. Varningsljud då temperaturen överstiger inställt maxvärde. Bakbelyst LCD monitor med 7 olika färger som visar fläkthastighet samt temperatur. Utbytbar aluminiumpanel (svart, silver, guld, röd och blå) samt utbytbar transparent frontpanel med svart eller vit text. Varnar om en fläkt understiger 600 RPM. Temp: 0-99 grader. Mått(BxDxH): 148,5x75,8x42,5mm </TD></TR></T></TABLE>

Någon som ärduktig på elektronik som vet om det går??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar den?

Jag funderar på:

l10107.jpg

Fabr Velleman

Mikroprocessorstyrd enhet för temperaturstyrning med 2

separata utgångar, för hög resp låg temperatur. Det innebär att

man exempelvis kan starta en fläkt vid en viss hög temperatur

och aktivera en värmekälla vid en viss låg temperatur.

Som sensor användes K6001 vilken arbetar med

pulsbreddsmodulation för att eliminera störningar vid

användning av långa ledningar mellan givare och enhet. Tid

och temperatur visas på en LED-display där tiden endast är

information och ej påverkar styrningen. Bägge utgångarnas

hysteres är separat justerbara. Flera sensorer kan via en

omkopplare anslutas ifall man önskar temperaturmätning på

fler ställen.

 

    Enheten levereras med frontpanel och 1 st K6001 sensor

men utan låda.

      Lämpliga verktyg: Lödkolv, avbitare, flacktång, multimeter.

Svårighetsgrad: Svår.

 Drivspänning:  &nbs p;  9 V~

 Strömförbrukning:   &nbs p;  300 mA

 Utgångar:&n bsp; 2 st 220 V/5 A

 Ingång:&nbs p; Optoisolerad

 Upplö sning:    0,1 °C

 Klocka:&nbs p; 24 timmar

 Temperaturområde:   &nbs p;  -40 till +150 °C

 Indik ering:    LED aktiv utgång

 Dimensioner:    ;  118Å~60Å~70 mm

Pris 896 kr + moms

Byggsats på elfa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska inte göra reklam för något nu, enbart tipsa:

www.datorbutiken.com där har de något billigare fläktkontroller

Jäkligt häftigt, undrar om man kan styra 12 Volts pumpar med dessa också? Kanske få dom att pulsera..

Ja varför inte? rätt Watt på pumpen så borde det ju gå, men jag hade dock inte kört något pulserande, måste slita på pumpen en hel del, av/på av/på av/på av/på av/på av/på av/på av/på av/på av/på av/på hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De pumpar som har magnet till impellern får hastigheten 3000 varv per minut = 50 Hz gånger 60 sekunder. Skall man ändra hastigheten på en sådan får man ha en lågvoltspump, styrbar oscillator och förstärkare. Det finns ju gått om dammpumpar 24 volt. Man borde kunna experimentera med ljudkortet och en gammal stereo /2. 100w 4 ohm blir 20 volt växelspänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De pumpar som har magnet till impellern får hastigheten 3000 varv per minut = 50 Hz gånger 60 sekunder. Skall man ändra hastigheten på en sådan får man ha en lågvoltspump, styrbar oscillator och förstärkare. Det finns ju gått om dammpumpar 24 volt. Man borde kunna experimentera med ljudkortet och en gammal stereo /2. 100w 4 ohm blir 20 volt växelspänning.

jag tänkte såhär, om det fungerar med en 12 V fläkt så kanske det fungerar med en 12 V pump, tex ehims 12Voltare... Och sedan styra den med en sådan kontrollbox som nämts här tidigare. Men jag kan inegnting om el så jag är säkert uta och cyklar

pmp-500733.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå testat att "dimma" en pump. Det gick inte. Full fart eller så stod den bara och skorrade.

Däremot kan man utan problem fixa till en av och på funktion med hjälp av ovan angivna datorstyrningar.

Man låter styrningen driva ett relä (25-30 spänn). Och vips har man gjort om 12 V till 220-240 V matarspänning till pumpen.

Använder man två olika reläer till två av tempstyrningarna . Den ena som öppnar sig och den andra som sluter sig så får man en som driver tex pump för kylsystem eller större fläkt när det är för varmt och en som driver doppvärmare när det är för kallt.

De andra två temperaturstyrningarna kan man ha till att tex döda belysning om det blir för varmt (brytande relä) eller varningslampa/signal

Temperaturgivarna har jag funderat på att stoppa i ett provrör av glas. Fylla lite i botten kring givaren med värmeledande silicon. Samma som man använder till leda bort värmen från dataprocessorn till kylelementet. Därefter fylla uppprovröret med akvariesiliconså att det blir vattentätt.

Vad tror ni om iden?

Vad jag funderar på är hur exakta styrenheterna är... tiodels grad eller kan se slå på par grader smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...