Gå till innehåll

En amatör på planeringstadiet :)


Bangen

Rekommenderade inlägg

Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten :) Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk.

Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. Har dock ett ganska bra förstående om kemi redan från skolan.

Förutom den frågan som jag redan ställt så är allmänna råd och tips. Både om teknik men mest om vilka koraller,affärer(sthlm) som kan vara till nytta. Sen tänkte jag även använde denna tråd som en litet bollplank med er mer erfarna :)

Hoppas att några har tid att svara samt att jag får några bra tips

/ Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom ingen har svarat här så kommer jag med några frågor :)

Vad är att föredra när man har sump, överrinnigslåda eller att man borrar? Lättast underhåll etc och andra plus och minus med de båda teknikerna?

Är mest inne på att skapa ett revkar. Men vad jag har läst så är stenkoraller lite svårare än mjuka? Finns det några lättare stenkoraller?

Sista frågan.

Tänkte försöka hitta någon lämpligt kar begagnat. Och uppdatera lite av tekniken. Troligen ljuset om det inte är riktigt bra samt nytt osmosfilter/byta filter i det. Nåt annat man ska tänka på att det kan vara bra att uppdatera? Saker som kan användas i både salt och sötvatten är inga större problem att uppdatera då jag har mycket hemma. Så tänkte mer på det rena saltteknik.

/ Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden Joakim.

Lite tråkigt att ingen Stockholmare har svarat dig men jag får väl ta upp handsken här på Sveriges framsida :) Affärer i Stockholm som har salt finns det en hel del - det är bara att läsa igenom annonserna här så hittar du lätt. Vilken som är bra eller dålig är nog något som man själv får ta reda på.

Vad gäller sump (under karet) och nerrinningen till den så är det nog en smaksak. De flesta som väljer överrinningsbox gör det för att de inte vill borra i karet och på det sättet få en möjlig läcka i framtiden. Dock så kan överrinningsboxarna sätta igen sig och man har vatten på golvet ändå :) Personligen så föredrar jag de kar som har sumpen integrerad i baksidan av karet såsom de olika Perculavarianterna från Aqua Medic och även Red Sea Max, men det är en smaksak.

Begagnat verkar det finnas gott om just nu och Bland annat tror jag att det just finns ett Percula 120 till salu uppe i Stockholm. Vilka koraller som är svåra och vilka som är lätta är delvis en personligt handlag. Mjukkoraller (blan annat skivor och knappar) kan vara minst lika jobbiga som vissa småpolypiga stenkoraller. Om du skall inrikta dig på stenkoraller så är kansle de som kallas LPS (storpolypiga stenkoraller) de som allmänt anses relativt lätta men även här är det en sanning med modifikation.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med lite svar! Okej, hur är det med mjuka/sten, blandning har jag förstått inte är att föredra. Känns som det är lättare att bygga rev med stenkoraller pga namnet men det kanske inte är någon större skillnad?

Lasse - Jag såg det karet men ska inte flytta på nån månad och har inte riktigt plats att lagra det nu :( skulle ha varit ett riktigt klipp annars.

Såg att det kanske skulle bli en träff snart i sthlm. Eftersom jag inte har varit i närheten av ett privat saltkar på säkert 10 år så kanske några saker klarnar med lite live visning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Affärer i Stockholm. Ja du har ju Akvarielagret. Dem har en "saltdel" och sedan har du ju Triton akvarium. Akvarieleasing likaså och trots all kritik som givits angående bromma zoo så kan man ibland hitta saker för en liten billigare peng där. Jag har lite dålig koll om det finns något söder om stan, men dessa butiker har iaf saltvattensfisk, koraller, tilbbehör osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta en tripp norr om stan någon helg :) va länge sen man var på de större affärerna där. Plus har aldrig varit på triton för har inte varit inne på salt så mycket innan. Så det blir en ny affär :)

Tror det var så att triton även har bytt lokaler, tror det stod det på hemsidan. Iaf det var lite rörigt när jag var där men det var ett par veckor sedan så det är nog fint där nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...