Gå till innehåll

Billga HongKong-leds och drivare


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Kan dessa eBay-produkter vara nåt att ha, eller är det bara utkastade pengar?

Tänkte följande setup:

2x http://www.ebay.com/itm/Light-Strip-SMD-LED-Driver-Transformer-30W-12V-Outdoor-/140604584155?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20bcafb0db#ht_2208wt_1274

3x http://www.ebay.com/itm/10W-10-Watt-High-Power-LED-Light-Lamp-Bulb-16000K-DIY-/140608822514?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20bcf05cf2#ht_3840wt_1274

5x http://www.ebay.com/itm/10W-455nm-Blue-LED-Light-Lamp-Bulb-Panel-Aquarium-/150662148562?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item231429f1d2#ht_3792wt_1274

Tänkte i så fall köra 4 blåa på en driver och 1blått chipp och 3 vita på den andra drivern, och montera allt på en och samma kylfläns.

Chippen liknar vissa som varit uppe på tapeten tidigare. Vet inte om man dessutom kan få ner fraktkostnaden lite åxå om man skulle beställa allt på en gång. Med de priser som anges på sidan så skulle hela setupen gå på cirka 500-550kr. Men då tillkommer ju förvisso fläns, kablar och annat. Gissningsvis kanske man skulle kunna få ihop en komplett belysning för omkring 1000-lappen.

Vet att chippen inte kommer gå på full effekt, men det borde väl även göra att de håller lite längre?

Har pratat lite med nån som är bättre på det elektroniska än vad jag är, och han sa att teoretiskt borde det gå, men man får parallellkoppla slingorna (var för sig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog jag som tänkt fel... Men det som jag fick förklarat för mig IAF var att om jag nu kopplar alla chippen parallellt, måste jag köra minst 3 chip per driver, för kör jag 2 chip så blir förbrukningen bara 2A, och då får sista dioden i sista chippet de resterande 500mA, vilket inte kommer sluta så bra. Men det är nog som du säger... I så fall kanske man får titta på en lösning med 9 chip fördelat på 3 drivers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går absolut att parallellkoppla LED, men det är förenat med risk. Pajar ett chip så bränner du samtliga andra chip inom nån minut.

Kör du 3 chip parallellt så får du en ström på ca 833 mA, vilket är helt okej. Kör du fyra så blir strömmen ca 625 mA vilket börjar bli lite väl lågt tycker jag. Kör du så lågt så kommer färgtemperaturen vara annorlunda. Chippen är gjorda för en max ström på 1000 mA (1A).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm... värt att tänka på... Tack Manne! :) Tyckte först detta lät ganska billigt, men sen när man jämför så blir det kanske inte det ändå... Gillade ändå idén med att få upp drivarna så att de byggs tillsammans med allt annat, men man kan ju lika gärna köra med externa drivare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör fyra blå på en eln 60-48 pwm , samt fyra vita chip på en likadan driver till. Inställda till 900mA.

En idé eller illusion? Är att köra 8 chip i två strängar o maxa drivern till 1700mA som då ger 850mA per sträng.. Om drivern klarar detta , det vet jag inte.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...