StoffeSwe Postat 7 oktober 2011 Postat 7 oktober 2011 Jag funderar på att måla om ramen och en del av möbeln på ett akvarium men jag är inte så bra på färg.Vet någon en bra färg som går att måla plastram och trämöbel med utan att behöva göra något förarbete? Citera
SupraEnd Postat 7 oktober 2011 Postat 7 oktober 2011 Jag har använt Beckers halvmatt lackfärg när jag målat om mina Juwel akvarium från svarta till vita (nu har dock Juwel släppt vita akvarium men det var efter jag målat).Färgen fastnade bra men visst om du skrapar med något vasst så kommer det såklart lossna. Sen är det alltid bra att sandpappra/rugga upp ytan som skall målas då färg alltid fastnar bättre. Men jag skippade det. Ta tunt med färg och lägg flera lager istället för att slaffsa på med mycket första gången. Jag målade med 3-4 strykningar av lackfärgen men fin lackroller.Lycka till. Citera
Piraterna Postat 7 oktober 2011 Postat 7 oktober 2011 Jag hade helblank listlack och målade mitt ena kar antikgrönt och det andra rosa (de var svarta frånbörjan) täckte perfekt och har inte lossnat något trots flytt. Citera
GlennWiberg Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 Gammal tråd men om någon annan söker på ämnet så kan jag lika gärna skriva ett svar Finns en grund färg som heter Häfter. Den fäster på nästan allt. På burken står det Laminatplattor, Kakel, Fabriksmålade ytor mm.Sedan målar man bara över med den kulören man vill ha. Citera
aoiitsuki Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Om du inte har något levande i akvariet så hade jag rengjort ytan med målartvätt. trämöbeln hade jag grundat med häftgrund V och sen målat med en Blankett v40(vilken kulör man vill) Se bara till att få grundningen täckt. Grunda 1-2 ev 3 gånger. Det kan vara svårt att få färg att fästa riktigt bra.. Citera
Sardellen Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Jag har aldrig förstått finessen med målartvätt.Varför inte rödsprit ? Citera
stigigemla Postat 19 april 2012 Postat 19 april 2012 Det höga pH:t i målartvätt etsar färgrester i ytan så att nästa färglager fäster bättre + att det förhoppningsvis dödar svamp och alger.T- spriten löser vattenbaserade lackfärger men men gör ingen större inverkan på andra färgtyper vad jag vet. Svamp och alger dör nog också. Men inte under gammal färg.Målartvätt är billigare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.